تربیت
Tarbiat.Org

حکایات منبر « داستان‏های شیرین و حکایات خواندنی در محضر استاد سخن، زبان گویای اسلام مرحوم فلسفی رحمة الله علیه »
محمد رحمتی شهرضا

احترام و تکریم دیگران (1)

در آیین اسلام، سجیه پسندیده احترام و تکریم، منحصر به مسلمین نسبت به یکدیگر نیست. مردم غیرمسلمان نیز از این خلق پسندیده بهره‏مند بوده و از تکریم مسلمین برخوردار بودند!
علی علیه‏السلام در زمان حکومت خود در خارج از شهر کوفه با مرد غیر مسلمانی رفیق شد. آن حضرت را نمی‏شناخت، پرسید: أین ترید یا عبدالله فقال أُرید الکوفة؛(281) قصد کجا داری؟ فرمود: کوفه می‏روم.
سر دوراهی که رسیدند، مرد ذمّی از آن حضرت جدا شده و به راه خود رفت. چند قدمی نرفته بود که برخلاف انتظار مشاهده کرد مسافر کوفه راه خود را ترک گفته و به راه او می‏آید. پرسید: مگر قصد کوفه نداری؟ فرمود: چرا! گفت: راه کوفه آن طرف است. فرمود: می‏دانم! سوال کرد: پس چرا از راه خود منحرف شده‏ای؟
فقال له أمیرالمومنین علیه‏السلام هذا من تمام حسن الصحبة أن یشبغ الرجل صاحبه هُنیئة اذا فارقه و کذلک أمرنا نبیّنا صلی الله علیه و آله و سلم فقال له الذمیّ هکذا قال قال نعم قال الذمیّ لا جرم أنّما من تبعه لأفعاله الکریمة
علی علیه‏السلام فرمود: برای این که مصاحبت و رفاقت به خوبی پایان پذیرد، لازم است در موقع جدا شدن از رفیق راه خود چند قدم او را بدرقه نماید. این دستوری است که پیامبر گرامی ما علیه‏السلام به ما آموخته است.
مرد غیرمسلمان که تحت تاثیر این تکریم و احترام صادقانه و غیرمنتظره، قرار گرفته بود، با تعجب پرسید: آیا پیامبر شما به شما چنین دستوری داده است؟
فرمود: بلی!
گفت: آنان که به پیروی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم قیام کردند و قدم به جای قدم او گذاردند، مجذوب همین تعالیم اخلاقی و افعال کریمه او شدند.
سپس از راهی که میخواست برود، منصرف شود و با علی علیه‏السلام راه کوفه را در پیش گرفت و درباره اسلام با آن حضرت گفت و گو کرد و سرانجام مسلمان شد.(282)
تکریم و احترامی که پیشوایان اسلام از مردم می‏نمودند یکی از عوامل مؤثر پیشرفت این آیین مقدس بود. مسلمین نیز مکلف بودند وظیفه اخلاقی تکریم و احترام را قولا و عملا نسبت به همه مردم مراعات نمایند و هرگز موجب تحقیر یکدیگر نشوند.(283)