تربیت
Tarbiat.Org

حکایات منبر « داستان‏های شیرین و حکایات خواندنی در محضر استاد سخن، زبان گویای اسلام مرحوم فلسفی رحمة الله علیه »
محمد رحمتی شهرضا

تاثیر محیط اجتماعی

قال علی علیه‏السلام: الناس بزمانهم أشبه منهم بآبائهم (235)
شباهت اخلاقی مردم به محیط اجتماعی و مقتضیات زمان خودشان بیشتر از شباهت به صفات خانوادگی و خلقیات پدران آنهاست.
انسان دارای یک غریزه اجتماعی است و این غریزه وی را بر آن می‏دارد که در داخل گروه زندگی کند و از آن هرگز خارج نشود. به همین جهت است که انسان همواره نسبت به گروه خود حساسیت فراوان دارد و تابع افکار و عقاید اوست. به عقیده بعضی از روانشناسان، تاثیر و نفوذ گروه انسانی بر فرد مقاومت‏ناپذیر است و فرد آن چه را که جمع درست بداند، قبول می‏کند و آنچه را که جمع، تقبیح یا ممنوع کند، مکروه می‏شمرد و امکان قلیلی برای آزادی فکر و عقیده وجود دارد. مخالفت با اصول و رفتار اجتماع، وجدان را ناراحت می‏کند و در آدمی احساس ارتکاب بزه ایجاد می‏نماید.(236)
هرگاه بدعت تازه‏ای از رسوم پیشین بهتر باشد یا به عللی مورد پسند افراد جامعه قرار گیرد، عموم بدان می‏گرایند و تبدیل به عادت می‏گردد و به کلیه افراد جامعه، برای تطبیق یافتن با آن فشار وارد می‏آورد و آدمی ناگزیر بدان خوی می‏گیرد.
قدرت اجتماع نه تنها در امور سطحی زندگی و روی رفتار و گفتار عادی فرد اثر می‏گذارد و می‏تواند نیک و بدیها را در نظرش دگرگون جلوه دهد، بلکه محیط اجتماعی قادر است تا اعماق جان افراد نفوذ کند و بر روی عقاید مذهبی و افکار ایمانی آنان نیز موثر واقع شود و سرانجام از راه حق و حقیقت منحرفشان سازد.
بنی‏اسرائیل در طول سالیان دراز اسیر دست فراعنه بودند و با بدترین وضعی زندگی می‏کردند.
حضرت موسی بن عمران، به امر الهی قیام کرد. با حکومت جبار فرعون به مخالفت برخاست و مردم را به خدای یگانه دعوت کرد. بنی‏اسرائیل تیره‏روز و بدبخت به رهبری آن پیامبر بزرگ از ذلت و اسارت رهیدند و با عنایت خداوند توانا از دریای نیل، به سلامت عبور کردند و از آن محیط خفت‏آور و کشنده نجات یافتند.
بدیهی است که چنین قومی باید همواره شکرگزار خدای یگانه باشند، لحظه‏ای به شرک و انحراف نگرایند و هرگز از تعالیم آسمانی رهبر بزرگ خویش، سرپیچی نکنند.
متاسفانه چنین نشد و تنها ورود در یک جامعه مشرک و مشاهده پرستش بت، توانست افکار آنان را از مسیر صحیح بگرداند و به بت‏پرستی متمایلشان سازد.
قرآن شریف می‏گوید: و جاوزنا ببنی‏اسرائیل البحر فأتوا علی قوم یعکفون علی اصنام لهم قالوا یا موسی اجعل لنا الها کما لهم آلهة قال انکم قوم تجهلون؛ (237)
ما بنی‏اسرائیل را از دریا عبور دادیم. بر سر راه خود با مردمی مشرک و بت‏پرست برخورد کردند. محیط اجتماعی مشرکین چنان در آنها اثر گذارد که به موسی علیه‏السلام گفتند: همان‏طور که این مردم خدایانی دارند و آنها را پرستش می‏کنند، تو نیز برای ما بت‏هایی مهیا کن تا ما هم آنها را بپرستیم.
موسی علیه‏السلام از این حق‏ناشناسی و توقع بیجا سخت رنجیده‏خاطر شد و به بنی‏اسرائیل گفت: راستی که شما مردم نادان و بی‏خردی هستید.
آری! جامعه مشرک قادر است فرد موحد را از یکتاپرستی باز دارد و به شرک و بت‏پرستی متمایل سازد. جامعه بی‏دین و گناهکار می‏تواند فرد متدین و صحیح‏العمل را از صراط مستقیم پاکی و فضیلت بگرداند. پرده حیای ایمانی و اخلاقی او را بدرد و به راه فساد و تباهی سوق دهد.(238)