تربیت
Tarbiat.Org

حکایات منبر « داستان‏های شیرین و حکایات خواندنی در محضر استاد سخن، زبان گویای اسلام مرحوم فلسفی رحمة الله علیه »
محمد رحمتی شهرضا

حیوانات انسان‏نما!

از امام صادق علیه‏السلام روایت شده است: صورت انسانیت همان راه مستقیم برای نیل به هر خیر و خوبی است و همان صورت انسانی پلی است کشیده شده بین بهشت و دوزخ.(123)
بنابر حدیث امام صادق علیه‏السلام کسی که می‏گوید: اهدنا الصراط المستقیم مقصودش این است که: بار الها! مرا از حمایت و رحمت وسیع خود برخوردار فرما و موفقم بدار که همواره اعمالم و اخلاقم انسانی باشد و از طریق انسانیت منحرف نشوم و به خلق و خوی حیوانات و درندگان نگرایم که بر اثر آن گرایش، صورت انسانی از کفم برود و رخسار حیوانات و درندگان به خود بگیرم.
با توجه به این حدیث معلوم می‏شود که حیوانات و درندگان انسان‏نما در این جهان بسیارند و اولیای الهی با چشم واقع‏بین خود آنان را مشاهده می‏کنند و گاهی اجازه می‏دهند که دیگران نیز آنها را با چهره غیرانسانی ببینند.
امام سجاد علیه‏السلام به مکه، مشرف شده بود. در عرفات، مردم بسیاری گرد هم آمده بودند. حضرت از زهری پرسید: به نظرت عدد این‏ها چقدر است؟
او عدد زیادی را حدس زد و گفت: این همه برای ادای فریضه حج آمده‏اند.
امام علیه‏السلام فرمود:
یا زهریّ ما أکثر الضجیج و أقلّ الحجیج؛(124)
چقدر هیاهو و فریاد زیاد است و حج‏کننده کم!
زهری از سخن امام علیه‏السلام به شگفت آمد. حضرت فرمود:
یا زهریّ أدن لی وجهک فأدناه الیه فمسح بیده وجهه ثم قال: النظر فنظر الی الناس قال الزهریّ: فرأیت أولئک الخلق کلهم قردة لا أری فیهم انسانا الا فی کل عشرة آلاف واحدا من الناس؛
امام علیه‏السلام به زهری فرمود:
صورتت را نزدیک من بیاور. نزدیک آورد. امام علیه‏السلام دستی به صورتش کشید. سپس فرمود:
نگاه کن! زهری به مردم نظر افکند. می‏گوید: مردم را به صورت میمون دیدم. مگر عده قلیلی از آنان را!
این عده که در عرفات بودند، به ظاهر در صف مسلمین قرار داشتند و صراط مستقیم اسلام را می‏پیمودند، اما فاقد اخلاق سالم و سجایای انسانی بودند، از این رو صورت انسانی نداشتند. موقعی که امام، پرده طبیعت را عقب زد و چشم زهری را واقع‏بین ساخت، حقیقت امر آشکار گردید و شکل واقعی آنان مشهود شد.(125)