تربیت
Tarbiat.Org

حکایات منبر « داستان‏های شیرین و حکایات خواندنی در محضر استاد سخن، زبان گویای اسلام مرحوم فلسفی رحمة الله علیه »
محمد رحمتی شهرضا

اظهار علاقه نابه‏جا!

قال علی بن الحسین علیه‏السلام: ایاک و مصاحبة الأحمق فانه یرید أن ینفعک فیضرّک؛
از همنشینی با شخص احمق پرهیز کن، چرا که او اراده می‏کند به نفع تو قدمی برمی‏دارد ولی بر اثر حماقت و نافهمی، مایه زیان و ضرر تو می‏شود.
روزی قنبر خدمتگزار علی علیه‏السلام، به مجلس یکی از مردان متکبر و تجاوزکار وارد شد. در محضر وی جمعی نشسته بودند. از آن جمله مرد کوته‏فکر و کم‏شخصیتی بود که خود را از شیعیان ثابت‏قدم علی علیه‏السلام می‏دانست.
موقعی که قنبر به مجلس وارد شد، آن شیعه موقع‏ناشناس، برای احترام قنبر و به پاس مقام شامخ علی علیه‏السلام از جا برخاست و عملا مقدم وی را گرامی شمرد.
مرد متکبر از این کار خشمگین شد و به وی گفت: آیا در محضر من برای ورود یک فرد خدمتگزار، قیام می‏کنی؟
مرد موقع‏ناشناس به جای آن که سکوت کند و بر جای خود بنشیند و به خشم تجاوزکار متکبر پایان دهد، جوابی داد که خشم او را تشدید کرد. گفت: چرا به احترام قنبر قیام نکنم؟ او به قدری بزرگوار و شریف است که فرشتگان بال‏های خود را در راه وی می‏گسترانند و قنبر روی بال ملائکه راه می‏رود.
این اظهار دوستی نابجا و بی‏مورد، چنان مرد متکبر را عصبی و ناراحت کرد که از جای خود برخاست، قنبر را صدا زد و به او ناسزا گفت. به علاوه تهدیدش کرد که این ماجرا باید پنهان بماند و کسی از کتک زدن و دشنام دادن من آگاه نشود.
طولی نکشید که آن شیعه موقع‏ناشناس و کوته‏فکر بر اثر مارگزیدگی بستری شد. علی علیه‏السلام به عیادتش رفت. از فرصت استفاده نمود و به وی فرمود: اگر می‏خواهی خداوند عافیتت دهد، باید متعهد شوی که از این به بعد نسبت به ما و دوستان ما اظهار علاقه و محبت بی‏مورد نکنی و در محضر دشمنان موجبات زحمت و آزار ما و یاران ما را فراهم نیاوری.(253)
آن مرد موقع‏ناشناس، اگر شخص فهمیده و عاقلی می‏بود، هرگز به چنین عمل ناسنجیده و خامی دست نمی‏زند و بی‏جهت موجبات هتک و توهین قنبر را فراهم نمی‏ساخت. آری! دوست نادان مایه رنج و ملال است. می‏خواهد به رفیق خود نفعی برساند، از نادانی به وی ضرر می‏زند.(254)