تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

4. تجهیز به سلاح علم و حکمت‏

از برخی احادیث معتبر استفاده می‏شود که برای تحقق و گسترش حکومت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در سطح جهان، حتی پس از ظهور حضرت، اخلاص، فداکاری، سختی و خون دل خوردن‏های فراوان لازم است. نکته دیگر آن که برای تحقق حکومت جهانی موعود، افزون بر مهارت‏های جنگی و نظامی، مهارت‏ها و توانایی‏های دیگری نیز مورد نیاز است. افزون بر شجاعت و شهامت سرداران جنگی ورزیده، حکمت و درایت عالمانی فرزانه و وارسته نیز نیاز خواهد بود.
وقتی دریافتیم که مهم‏ترین مشکل امام زمان (علیه السلام)، جهاد علمی و فرهنگی با شبهه افکنانی است که قرائت‏های جدیدی از دین ارائه می‏کنند، روشن می‏شود که افزون بر دلیرمردانی ورزیده در عرصه جهاد نظامی به عالمانی وارسته و توانا نیازمندیم تا امام زمان (علیه السلام) را در جهاد علمی با این شیاطین انسان‏نما یاری رسانند؛ البته ما چنان باید خود را به اوج آمادگی برسانیم که به محض ظهور حضرتش بتوانیم در رکاب او شمشیر بزنیم و از پیشرفته‏ترین سلاح‏های نظامی نیز استفاده کنیم؛ اما حال که فهمیدیم امام زمان (ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) مسؤولیت مهم دیگری نیز دارد که رنج و غصه‏اش از هر چیز دیگری بیشتر و کشنده‏تر است، باید برای یاری‏اش، خود را به سلاح علم و آگاهی مجهز کنیم و با تمام توان در رفع این گونه شبهه‏ها بکوشیم تا بتوانیم دوستان و شیعیان حضرت را از دام شیاطین شبهه افکن برهانیم.
مرزبانی از قلوب شیعیان امام عصر (علیه السلام)، بر عهده عالمان ربانی است:
علماء شیعتنا مرابطون بالثغر الذی یلی ابلیس و عفاریته، یمنعونهم عن الخروج علی ضعفاء شیعتنا و عن أن یتسلط علیهم ابلیس و شیعته النواصب. ألا فمن انتصب لذلک من شیعتنا کان أفضل ممن جاهد الروم و الترک و الخزر ألف ألف مرة لأنه یدفع عن أدیان محبینا و ذلک یدفع عن أبدانهم؛(152)
عالمان شیعیان ما، محافظ و نگهبان آن مرزهایی هستند که نفوذگاه ابلیس و پیروان جنی و انسی او است. این مرزبانان عقیده و ایمان، شیعیان ضعیف ما را از بی‏ایمانی و غلبه شیطان دور می‏دارند. آگاه باشید که هر کس برای چنین امر مهمی به پا خیزد، فضیلتش هزار هزار مرتبه از فضیلت جنگ و کارزار با تمام دشمنان اسلام بیش‏تر است؛ چرا که شر و بلا را از دین و بدن محبان ما دور می‏سازد.
یکی از بزرگ‏ترین نعمت‏های خداوند متعالی برای ما، این است که افرادی معصوم را به ما معرفی کرده است؛ امامانی که شناختشان خطابردار نیست. فرض مطلوب این است که آدمی برای تحصیل سعادت دنیا و آخرت خویش، از کسی پیروی کند که هیچ اشتباه نمی‏کند.
خداوند، پیامبر اکرم و امامان (علیهم السلام) را معصوم و دور از هر گونه خطا قرار داده است تا هر چه می‏فرمایند و هر رفتاری که انجام می‏دهند، برای ما قابل اقتدا و تبعیت باشد. درباره عظمت این نعمت هر چه بیندیشیم و خدا را برای آن شکر کنیم، کم است. اگر وجودهای مقدس معصومان (علیهم السلام) نبودند، ما از گفتار و رفتارشان نمی‏توانستیم اقتباس کنیم و عاقبت به همان جهالت‏ها و گمراهی‏هایی که فرقه‏های گوناگون در گوشه و کنار دنیا به آن دچار شده‏اند، مبتلا می‏شدیم.
الگوی ما در هر عصر و زمان، سیره پیامبران و امامانی است که خداوند بزرگ سیره هدایتگرانه‏شان را اسوه زندگی ما قرار داده است: أولئک الذین هدی الله فبهداهم اقتده؛(153) ایشان کسانی هستند که خداوند، هدایتشان کرده است؛ پس به هدایت ایشان اقتدا کن!
اکنون بنگریم که اسوه و الگوی قرآنی ما در مقابله با دشمنان اسلام (کافران و منافقان)، کیست، و در دوران خطیر آخر الزمان، در مواجهه با فتنه انگیزی دشمنان و شبهه انگیزی منافقان چگونه باید ایستادگی کرد.