تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

لزوم فهم دقیق روایات مربوط به امام عصر (علیه السلام)

درباره وجود مقدس ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) روایات فراوانی وارد شده است که در اسناد و مضامین آنها اختلافی دیده نمی‏شود؛ ولی در عین حال، فهم و معنای آن روایات برای انسان ابهام‏آمیز است. گاهی این ابهام‏ها در مسائل شخصی و وظایف ساده فقهی ایجاد می‏شود که در این صورت مشکل چندانی را پدید نمی‏آورد و نهایتش این است که انسان، از حکم واقعی روایت محروم می‏شود و فقط به حکم ظاهری آن عمل می‏کند؛ اما گاهی اختلاف فهم و برداشت نادرست از روایت، با سرنوشت جامعه مسلمانان ارتباط می‏یابد.
متأسفانه در زمینه روایات مربوط به دوران غیبت حضرت ولی عصر ((عجل الله تعالی فرجه الشریف) برداشت‏های نادرستی صورت گرفته است که این روایات از نظر سند و دلالت باید مورد دقت و اجتهاد قرار گیرد. باید به این واقعیت تلخ اعتراف کنیم با این که به وجود مقدس ولی عصر (علیه السلام) معتقدیم و ادعای سربازی حضرت را داریم و خود را منتظر ظهور آن بزرگوار می‏دانیم، برای بررسی موارد جزئی این روایات، به اندازه کافی نکوشیده‏ایم.
همه ما از خردسالی در مجالس مذهبی، از گویندگان و خطیبان مطالبی را در زمینه غیبت و انتظار امام زمان (علیه السلام) شنیده یا به کتابهایی در زمینه تاریخ امامان (علیهم السلام) برخورده‏ایم. در این میان، گاهی پرسش‏هایی به ذهنمان خطور کرده است؛ اما به خودمان اجازه نداده‏ایم در برابر آن خطیب یا مرثیه خوان آنها را مطرح کنیم؛ برای مثال، این سؤال برای ما پیش می‏آید که علت قیام و کشته شدن حضرت سید الشهدا (علیه السلام) چه بوده است؟ آیا برای این بود که شفیع مسلمانان شود؟! چرا امام معصوم و بنده شایسته خدا برای شفیع بودن در قیامت باید کشته شود؟! پرسش‏های فراوانی از این قبیل در ذهن انسان مطرح می‏شود که پاسخ روشنی برای آنها نمی‏یابد. بحمد الله در طول زمان، با افزایش سطح معلومات و با وجود عالمان و بزرگان دین، جواب بعضی از این پرسش‏ها داده شده است. گاهی روایتی را که واعظ می‏گوید، معانی دقیقتری دارد؛ ولی به آن معانی بی‏توجه است.