تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

2. جهاد همه جانبه فرهنگی‏

در این زمان، نه تنها سکوت در برابر شبهه آفرینان و غارتگران عقیده و ایمان جایز نیست، بلکه مجاهدت در عرصه علمی و فرهنگی واجب‏ترین وظیفه و تکلیف ما است.
بر همه روحانیان، مبلغان، استادان، معلمان و تمام مسؤولان فرهنگی کشور لازم است که در برابر تهاجم بی‏امان فرهنگی به دفاع جانانه از مرزهای عقیدتی و فرهنگی اسلامی بشتابند و بدانند جهادی که امروز بر همه ما واجب است، نه جهادی نظامی که جهادی فرهنگی است. سلاح کار آمد امروز نیز نه سلاح نظامی که سلاح فرهنگی است.
باید همه باور کنیم که با جنگی به مراتب خطرناک‏تر از جنگ هشت ساله مواجهیم. در آن جنگ، هدف، اشغال چند وجب از خاک ما بود؛ اما در این جنگ، هدف نابودی ایمان ما است. به اندازه اهمیت ایمان در مقایسه با خاک، این جنگ فرهنگی مهم‏تر و خطیرتر از آن جنگ نظامی است.
در عرصه کارزار و دفاع نظامی، صدها هزار شهید و فدایی وارسته، از جان خویش گذشتند و خون پاک خویش را تقدیم کردند تا مرزهای جغرافیایی ما محفوظ بماند. آیا در عرصه کارزار و دفاع فرهنگی که بسی سخت‏تر و خسارت‏بارتر است. به همان تعداد نیروی آماده و لایق شهادت و فدایی جان بر کف نیاز نداریم؟ جبهه حق باید با تمام توان، با سلاح علم و معرفت و منطق درست، به مقابله با حزب شیطان بشتابد. هرگز جای آن نیست که در مبارزه با هجوم بی‏امان امواج گمراهی و فساد، به حرکت‏هایی آرام و مورچه وار یا به فعالیت‏هایی سطحی و مقطعی دل خوش کنیم.
بسیار خسارت‏بار خواهد بود اگر گمان کنیم که در مواجهه با گسیل انبوه شبهه‏ها به ذهن‏های فعال جامعه، فقط با تظاهرات و به کارگیری شیوه‏های نظامی می‏توانیم موفق باشیم و رسالت خویش را به انجام برسانیم. این گونه ابزارها وقتی به کار می‏آید که دشمن نیز با این ابزار به میدان آمده باشد. در حال حاضر، دشمن با سلاح فرهنگ به عرصه کارزار آمده است و ما نیز باید با سلاح فرهنگ به مقابله آن برخیزیم. امروز، همه استعدادها و نیروها باید بسیج شوند و به کمک نیروهای رسمی در خط مقدم جهاد فرهنگی بشتابند تا همان گونه که در عرصه نبرد نظامی به پیروزی رسیدیم، در عرصه فرهنگی نیز به پیروزی بزرگ‏تری نایل آییم؛ ان شاء الله.