تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

1. هنگامه اضطرار و توسل به امام زمان (علیه السلام)

شاید همه ما هنگام نیاز و اضطرار، همان گونه که به خداوند بزرگ توجه می‏یابیم، به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز توجه کنیم و از او بخواهیم که به حرمت دعای مستجاب و آبرویی که در پیشگاه خداوند دارد، از ما رفع اضطرار و گرفتاری کند؛ چرا که معتقدیم: خداوند درهای رحمتش را از راه ولی خود به روی ما گشوده است. این توجه ناخود آگاه، بر اثر ایمانی مرتکز در دلهای ما است که با شیر مادر اندرون شده است و ان شاء الله با جان به در می‏رود.
این که هنگام اضطرار به حضرت توجه می‏کنیم و یا صاحب الزمان می‏گوییم، به چه معنا است؟ این که گمشده‏ای در بیابان، پس از تحمل چند شبانه روز گرسنگی، تشنگی و سرگردانی، وقتی از همه جا ناامید می‏شود، می‏گوید: یا صاحب الزمان أغثنی، و یا ابا صالح المهدی ادرکنی، به چه معنا است؟!
آیا معنای چنین توجه و توسلی جز این است که آقا از ضمیر و سرنوشت ما آگاهی دارد؟ آیا جز بدین معنا است که تمام عالم در اختیار او است و بر دلهای ما احاطه علمی دارد؟! اگر عالم در اختیار او نباشد و بر دلها احاطه علمی نداشته باشد، چگونه صدای گمشده بیابان را می‏شنود؟! چگونه خبردار می‏شود و با چه وسیله‏ای به او کمک می‏کند؟! چگونه صدای ضعیف بیماری را در دل شب، در بستر بیماری‏اش می‏شنود یا چگونه فریاد مظلومیت مظلومی را حتی نگفته می‏شنود؟! این چه مقامی است؟ آیا این مقام به زمانی منحصر است که ما اضطرار می‏یابیم؟! آیا حضرت فقط هنگام اضطرار صدای ما را می‏شنود و در زمان‏های دیگر، از احوال ما بی‏خبر است؟!
خود حضرت می‏فرماید:
ما از تمام حوادثی که برایتان اتفاق می‏افتد آگاهیم، و هیچ خبری از اخبار شما بر ما پوشیده نیست.(99) ما هرگز از سرپرستی و رسیدگی به امورتان کوتاهی نکرده و یادتان را از خاطر نبرده‏ایم و اگر جز این بود، دردها و دشواری‏ها از هر سو بر شما فرود می‏آمد و دشمنان، شما را ریشه‏کن می‏کردند؛ پس، از خدا بترسید و ما را پشتیبانی کنید.(100)