تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

علم و قدرت بیکران امام زمان (علیه السلام)

سدیر صیرفی که یکی از اصحاب خاص امام صادق (علیه السلام) بوده است می‏گوید:
با گروهی از خواص اصحاب امام صادق (علیه السلام) (ابوبصیر، میسر، یحیی بزاز و داوود قمی) به محضر امام صادق (علیه السلام) شرفیاب شدیم. شنیدیم که امام (علیه السلام) با ناراحتی و غضب می‏فرمود: عجب از مردمانی که می‏پندارند ما از غیب مطلعیم؛ در حالی که علم غیب را جز خداوند نمی‏داند! همانا گاهی کنیز خود را می‏طلبم؛ در حالی که نمی‏دانم در کدام حجره از خانه است (به گونه‏ای سخن گفت که که مقتضای فهم و معرفت حاضران در جلسه بود.) هنگامی که حضرت از جایش برخاست و به اندرون خانه رفت، من و ابوبصیر و میسر نیز به دنبال آن جناب به داخل خانه رفتیم و عرضه داشتیم: خداوند، ما را فدای تو گرداند! شنیدیم که در امر کنیزتان چنین و چنان می‏گفتید؛ در حالی که ما از علم فراوان شما آگاهیم و آن را به علم غیبی که خاص خداوند است، نسبت نمی‏دهیم.
حضرت فرمود: ای سدیر! آیا این آیه را در کتاب خدا یافته‏ای که می‏فرماید: قال الذی عنده علم من الکتاب أنا آتیک به قبل أن یرتد الیک طرفک؛(97) کسی که دانشی از کتاب داشت، گفت: پیش از آن که چشمت را بر هم زنی، آن را نزد تو خواهم آورد.
گفتم: فدایت شوم. این آیه را گاهی خوانده‏ام.
فرمود: آیا آن مرد را می‏شناسی و آیا می‏دانی که نزد او چه مقدار از علم الکتاب وجود داشت؟!
گفتم: شما آگاهم کنید تا بدانم.
فرمود: به اندازه قطره‏ای از باران در دریایی سبز. پس نسبت علم او به علم الکتاب چگونه است؟!
گفتم: چه بسیار اندک و ناچیز است!
پس به من فرمود: ای سدیر! چه بسیار است این علم برای کسی که خداوند علم او را به علم الکتاب نسبت داد! ای سدیر! آیا این آیه را نیز در کتاب خداوند عزوجل یافته‏ای که می‏فرماید: قل کفی بالله شهیداً بینی و بینکم و من عنده علم الکتاب؛(98) بگو برای شهادت و حکم راندن بین من و شما، خدا و کسی که علم کتاب نزد او است، کفایت می‏کند.
گفتم: گاهی خوانده‏ام، فدایت شوم!
پرسید: آیا آن که علم ناچیزی از علم الکتاب نزد او است، عالم‏تر و فهیم‏تر است یا کسی که تمام علم الکتاب نزد او است؟!
گفتم: به قطع کسی که تمام علم الکتاب نزد او است.
پس با دست مبارکش به سینه مطهرش اشاره کرد و سه مرتبه فرمود: علم الکتاب کله و الله عندنا؛ به خدا سوگند! تمام علم کتاب نزد ما، اهل بیت است.
آصف بن برخیا چون بهره‏ای از علم الکتاب داشت، توانست بارگاه عظیم بلقیس را پیش از آن که پلک چشمان حضرت سلیمان (علیه السلام) به هم بخورد، از صنعای یمن به فلسطین منتقل کند؛ چرا که قرآن می‏فرماید:
قال الذی عنده علم من الکتاب...؛
در زبان عرب اگر حکمی را بر صفتی تعلیل کنند، آن صفت بر علیت دلالت خواهد داشت؛ بنابراین، معنای آیه این است که چون چنان علمی داشت، توانست چنین کار خارق العاده‏ای را انجام دهد. آری، بنابراین روایت پرمعنا و نورانی، علم آصف بن برخیا، در مقایسه با علم اهل بیت (علیهم السلام) همچون قطره‏ای ناچیز در برابر دریایی بیکران است. به بیان دیگر، علم آصف بن برخیا که به او قدرت داد تا تخت و بارگاه بلقیس را پیش از چشم بر هم زدنی در پیشگاه سلیمان (علیه السلام) حاضر کند، قطره‏ای ناچیز از دریای علم اهل بیت (علیهم السلام) و مهدی موعود (ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) ما است.
از این حدیث شریف راهی گشوده می‏شود تا بدانیم علومی که خداوند به اولیای خاص خویش عطا کرده، چه حقیقت والا و چه دریای پرعظمتی است که یک قطره‏اش چنان آثاری را در پی دارد. به هر حال، ما با چنین دریای بیکرانه‏ای مواجهیم. چنین دریایی را با ذهن‏های ضعیف و محدود خودمان چگونه می‏توانیم پیمانه کنیم؟! چنین حقیقت عظیمی را چگونه می‏توانیم وصف کنیم؟! چاره‏ای برایمان باقی نمی‏ماند جز این که در پیشگاه عظمت علم، قدرت و روح والای اهل بیت (علیهم السلام) سر تعظیم بر خاک ساییم و همراه با احساس ناتوانی و تذلل بگوییم: ما کجا و فهم مقام والای شما کجا؟!
شایسته است برادران و خواهران ارجمند ما در فرصت‏هایی مناسب، روایات مربوط به علوم و مقام‏های اهل بیت (علیهم السلام) را مطالعه کنند و درباره آن بیندیشند تا شاید به حقایق و نکته‏هایی آموزنده و کارساز دست یابند. باری، وجود امام عصر (ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) اقیانوسی بیکران از علم، قدرت، عظمت و نورانیت است که علم و قدرت آصف بن برخیا قطره‏ای از آن به شمار رود.