تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

قدرت‏های شیطانی و راه شناخت آن‏

افرادی، سال‏های طولانی، به منظور نزدیکی به خدا و اولیای او، به اصطلاح، ریاضت‏های سختی کشیده، و به اشتباه، خود را امام زمان (علیه السلام) معرفی کرده‏اند. چه بسا بعضی از مسلک‏هایی را درست کرده و پیروانی را برای خود یافته‏اند! شاید برخی از ما، مریدهای آنها را در زمره اولیاء الله تصور کنیم. به هر حال، هر کسی در این دنیا زحمت بکشد، خدا، به قدر زحمتش به او پاداش می‏دهد و آثاری را از او، در این دنیا به جای می‏گذارد.
مرتاضان هندی نیز از این مطلب مستثنا نیستند. وقتی آنها در این دنیا زحمت می‏کشند، خدا نیز پاداش‏هایی را در همین دنیا به آنها می‏دهد. آنان از باطن اشخاص آگاهند؛ از گذشته و آینده خبر می‏دهند؛ در امور دنیایی تصرف‏هایی می‏کنند؛ با قدرت یک دست، جلو حرکت قطار را می‏گیرند، و با اراده خود، هواپیمای در حال حرکت را نگه می‏دارند. چنین قدرت‏هایی بر اثر ریاضت به دست می‏آید و جای انکار نیز ندارد.
گاهی انسان می‏بیند و می‏شنود که افرادی بر اثر سادگی و پاکی نفس، به راحتی به دام شیطان صفتان می‏افتند. ممکن است به شما خبر دهند که شخصی از اولیاء الله در فلان جا زندگی می‏کند. پس از مدتی که اجازه ملاقات به شما دادند، اطلاعاتی از باطنتان را برای شما باز می‏گوید؛ به طوری که یقین می‏یابید این شخص، ولی خدا است؛ در صورتی که چنین چیزهایی از مرتاض هم که اصلا خدا و پیغمبر را هم قبول ندارد، بر می‏آید. مرتاضان هند و تبت، چنین هنری دارند که از گذشته و آینده اطلاعات غیبی می‏دهند. کسانی نیز وجود دارند که بر اثر ریاضت‏های سخت، خبرهای آینده را می‏دانند. این کارها، دلیل بر حقانیت شخص و درستی راه و اعتقادش نیست. اگر کسی خبری از آینده به شما داد، فریب نخورید. اول باید صحت اعتقاد شخص را درک کرد. اگر شخص، در اعتقادش خدشه‏ای داشته باشد، هر چند هزاران کار خارق العاده انجام دهد، کارهای او به ارزنی نمی‏ارزد؛ چرا که آن شخص نوکر شیطان است و همه قدرت‏های شیطانی را برای فریب دادن مردم در اختیار گرفته است.