تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

زیانکارترین مردم‏

یادآوری این حقایق در این جهت می‏تواند مفید باشد که ارزش عمرمان را بهتر بدانیم. آیا حیف نیست چنین عمری که می‏تواند ما را به چنان مقام والایی برساند، برای به دست آوردن یک مشت خشت و گل یا چند پاره آهن صرف شود؟ فرض کنید کسانی که جوانی‏شان را صرف درس خواندن، مدرک گرفتن و یافتن شغلی پردرآمد می‏کنند، اگر بتوانند سالی یک میلیون ذخیره کنند و پس از بیست سال یک خانه بیست میلیون تومانی بخرند، حاصل عمرشان پس از چهل یا پنجاه سال تلاش و دوندگی، یک خانه بیست میلیونی خواهد بود؛ یعنی حاصل تمام درس خواندن‏ها، زحمت‏ها، تبلیغ‏ها و... با چند خروار خاک و گچ و سیمان و آهن مساوی شده است.
قرآن کریم می‏فرماید:
قل هل ننبئکم بالأخسرین أعمالا. الذین ضل سعیهم فی الحیاة الدنیا و هم یحسبون أنهم یحسنون صنعا.(31)
بگو: آیا به شما خبر دهیم که زیانکارترین (مردم) در کارها چه کسانی هستند؟ آنها که تلاشهایشان در زندگی دنیا گم و نابود شده است و با این حال می‏پندارند که کار نیک انجام می‏دهند.
کسانی که عمرشان صرف شد تا خوشی‏ها و زینت‏های دنیا را به دست آورند، ضرر کرده‏اند؛ چرا که هرگز به آن همه زحمت‏ها، بی‏خوابی‏ها، غربت‏ها و مشکلات زندگی نمی‏ارزید که در مقابلش یک مشت سنگ و آهن و سیمان و گچ به دست آید.
آری، چنین افرادی زیانکارند؛ اما چرا زیانکارترین افرادند؟!
برای این که و هم یحسبون أنهم یحسنون صنعا. کسانی که از اول می‏دانند، کار نادرستی را مرتکب می‏شوند و سرمایه و پولشان را آگاهانه به دست خودشان آتش می‏زنند، زیان کرده‏اند؛ اما زیانکارترین افراد کسانی‏اند که نه تنها این آتش زدن سرمایه را خسارت نمی‏دانند، بلکه آن را هنر و ترقی و افتخار می‏پندارند. اینان خیال می‏کنند با این درس خواندن‏ها و کارهایی که برای غیر خدا انجام می‏دهند، خیلی اوج گرفته‏اند؛ اما ناگهان متوجه می‏شوند که همه‏اش هباء منثوراً؛ گرد و غباری پراکنده در هوا شده است.
اینان خسارتی دو چندان دارند؛ هم سرمایه را از دست داده‏اند و هم آرزوها و آرمانهایی که داشتند، بر باد رفته است. با این اعمالشان نزد خدا عزیز، و بر اثر این کارها، نور چشم امام زمان (علیه السلام) می‏شوند؛ اما بعد آشکار شد که نه تنها هیچ کدام از این اعمال پذیرفته نشده، بلکه سقوطشان را نیز در پی داشته است. این، زیان دوچندان است؛ چرا که می‏انگارند کارهای خوبی انجام داده‏اند؛ اما در خواهند یافت که همه‏اش ضرر بوده است.