تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

رابطه ولایت خدا با ولایت معصومان (علیهم السلام)

ولایت الله بر ولایت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می‏تابد. اهمیت مقام رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برای ما به میزان رابطه‏ای است که با خدا دارد. ولای رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) حساب جداگانه‏ای ندارد؛ بلکه شعاعی از همان ولایت الله است. رسول را می‏خواهیم و دوستش می‏داریم؛ چون فرستاده محبوب اصلی ما است؛ چون آینه او است. مگر می‏شود کسی محبوبش را بخواهد، اما جلوه گاه و مرآتش را نخواهد؟ محبت به خدا و رسول، دو محبت نیست؛ بلکه محبت به رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) همان محبت الله است که در آینه تمام نمای او ظهور کرده است. رسول الله آیینه تمام نمای خدا است که همه چیزش تحت تاثیر الاهی قرار دارد و از خودش چیزی ندارد.
ولایت خدا پس از رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) به جانشینان او منتقل می‏شود؛ همان معصومانی که همچون نفس پیامبر هستند و جز در نبوت و رسالت، هیچ تفاوتی با او ندارند. این همان ولایت الله است که در رسول الله و امامان معصوم (علیهم السلام) ظهور می‏کند؛ آنگاه مرتبه نازل‏تر این ولایت در هر کس که به آنها نزدیکتر است، تجلی می‏یابد.
ولایت اولیای اهل بیت (علیهم السلام) نیز جزو ولایت الله است. چرا اولیای اهل بیت (علیهم السلام) را دوست می‏داریم؟ چون دوست اهل بیت (علیهم السلام) هستند. اهل بیت (علیهم السلام) را چرا دوست می‏داریم؟ چون دوست خدا هستند. این محبت از یکدیگر جدا نیست؛ بلکه یک سرچشمه است که از مجاری گوناگون جاری می‏شود. نور واحدی است که در درجه‏های متفاوت تنزل می‏یابد. اگر آدم این مطلب را در ذهن داشته باشد، معنای این عبارت را خواهد فهمید که من والاکم فقد والی الله، و من عاداکم فقد عاد الله، و من أحبکم فقد أحب الله، و من أبغضکم فقد أبغض الله.(79) محبت اهل بیت (علیهم السلام) از محبت خدا جدا نیست. معرفت اهل بیت (علیهم السلام) نیز از معرفت خدا جدا نیست.
چگونه می‏شود انسان ولایت الله را بپذیرد و رابطه زندگی خویش را با خدا تقویت کند؛ اما رابطه‏اش را با انبیا تقویت نکند.