تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

احساس ایمنی از مکر الاهی و خطرهای آن‏

یکی از خطرخیزترین پرتگاه‏ها برای اهل ایمان، احساس ایمنی از مکر الاهی است. این پندار که چون خدا ما را به پیروزی رسانده است، دیگر کاری با ما نخواهد داشت و هر کاری بکنیم نادیده گرفته می‏شود، به طور کامل باطل است. عزیزان! خداوند چنان باریک بین و سختگیر است که مو را از ماست می‏کشد: و هو شدید المحال؛(137) و او، قدرتی بی‏انتها و مجازاتی دردناک دارد.
احساس ایمنی از مکر الاهی از گناهان بزرگ است. بر این اساس باید از آینده و عاقبت امورمان نگران باشیم. شما که ایمانتان تا آن حد قوی نیست که در برابر هر صحنه جذاب و فریبنده‏ای مقاومت کنید و نلغزید، کنار بروید و نگاه نکنید. شما که معلوماتتان در آن حد نیست به هر شبهه‏ای پاسخ دهید، به سخنان شیطانی فریبنده گوش ندهید و از مجلس شبهه انگیزان دوری کنید. خداوند متعالی به پیامبرش که دارای قوی‏ترین اراده‏ها و ایمان‏ها است، می‏فرماید:
و اذا رأیت الذین یخوضون فی آیاتنا فأعرض عنهم حتی یخوضوا فی حدیث غیره و اما ینسینک الشیطان فلا تقعد بعد الذکری مع القوم الظالمین.(138)
هر گاه گروهی را دیدی که با طعن و خرده‏گیری در آیات ما گفت و گو می‏کنند، از ایشان دوری گزین تا در سخن دیگری وارد شوند و اگر شیطان از یادت برد، پس از یادآوری هرگز با چنین گروه ستمکاری منشین!
چنانچه دیدید به امور مقدس و ارزش‏های دینی توهین می‏کنند، برخیزید و از آن مجلس کناره‏گیری کنید. اگر به یاوه سرایی‏های شبهه افکنان گوش فرا دادید یا به صحنه‏های فسادانگیز چشم دوختید، در این صورت، شما هم مثل ایشانید: انکم اذا مثلهم.(139) و آن گاه به طور ناخواسته در دنیا در گناهشان و در عقبا در عقابشان شریک خواهید شد: ان الله جامع المنافقین و الکافرین فی جهنم جمیعا.(140) خداوند همه منافقان و کافران را در دوزخ جمع می‏کند.
آنان به تمام ارزش‏ها و بینش‏های اصیل اسلامی کافرند. شما که با ایشان هم مجلس، و در برابر ایشان سراپا گوش و چشم می‏شوید، ایمان قلبی خود را از دست می‏دهید. شبهه‏ها و صحنه‏های گناه آلود، ایمان را از قلوبتان می‏رباید و شما را فقط به ظواهر دینداری چون شرکت در مساجد، نمازهای جماعت، عزاداری‏ها و... دلخوش می‏کند؛ تا جایی که در دلهایتان دیگر ایمان باقی نخواهد ماند و فقط در ظاهر، اسلام را اظهار می‏کنید.
شیاطین انسی، جوانهای پاک ما را با این سفارش می‏فریبند که شما همه حرفها را بشنوید؛ و آن گاه هر کدام را پسندیدید، برگزینید؛ غافل از این که فقط کسانی مجازند همه قول‏ها را بشنوند که تحت عنایت و هدایت الاهی، توانایی تشخیص بهترین سخن و پیروی از آن را داشته باشند:
الذین یستمعون القول فیتبعون أحسنه أولئک الذین هداهم الله و أولئک هم أولوا الألباب؛(141) کسانی که سخنان را می‏شنوند و از نیکوترین آنها پیروی می‏کنند. آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده است و آنها خردمندانند.
پس وظیفه آنان که قدرت علمی لازم را برای تشخیص حق از باطل ندارند چیست؟! وظیفه ایشان دوری کردن از مجالس شبهه‏انگیز و صحنه‏های فسادانگیز است:
و أعرض عن الجاهلین؛(142) و از جاهلان روی بگردان. فأعرض عنهم و عظهم و قل لهم فی أنفسهم قولاً بلیغا؛(143) از آنان روی بگردان و آنها را اندرز ده و با بیانی رسا نتایج اعمالشان را به آنها گوشزد کن.
سرانجام گوش سپردن به شبهه‏های فسادانگیز و چشم دوختن به صحنه‏های هوس‏انگیز، همنشینی با کافران در آتش قهر الاهی است.
آری، همه ما باید در برابر هجوم شبهه‏های شیطانی و رواج روزافزون فساد و فحشا در جامعه، برای خود و نسل آینده‏مان احساس خطر کنیم و نگران باشیم.