تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

راه افزون سازی معرفت به امام زمان (علیه السلام)

ازدیاد معرفت ما به امام زمانمان (ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء)، به دو شرط وابسته است: 1. ادله حقانیت و مقام‏های والای آن امام معصوم را بررسی کنیم؛ 2. دلمان را برای پذیرش معرفت بیشتر حضرت آماده سازیم.
برای بازتاب نور، آیینه باید صیقلی باشد، و در برابر نور نیز قرار بگیرد. اگر آیینه‏ای صیقلی باشد، ولی در اتاق تاریک قرار گیرد نمی‏تواند نور را منعکس کند. همچنین اگر اتاق روشن باشد، ولی آیینه صیقلی نباشد نمی‏تواند نور را بازتابد.
برای معرفت روزافزون به امام زمان (علیه السلام) هم باید ادله روشنی یافت، و هم دل را پاک و باصفا کرد. هر قدر دل، صفایش بیشتر باشد، ادله محکم نیز بیشتر می‏شود و آن وقت است که ایمان، قوی‏تر، معرفت، بیشتر و عشق نیز افزون‏تر می‏شود؛ البته عشقی ماندگار است که اصالت داشته باشد، نه این که هوسی باشد و در وضعی خاص در انسان ظهور یابد و بعد نیز خاموش و فراموش شود.
تابش نور حضرت، همیشگی و دائم است. مهم آن است که ما دلهایمان را آماده کنیم و از آن زنگار برگیریم تا نور حضرت بر دلهایمان بتابد و فیض دائم او بر ما ببارد. وقتی دلی توجهش به شیطان و آلوده به ظلمت گناه است، دیگر لیاقت توجه به امام عصر (ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) و بازتاب نور حضرت را ندارد؛ اما اگر دلی به دنیا، هوس‏ها و شیطنت‏ها آلوده نباشد، چونان آیینه‏ای صیقلی نور آن بزرگوار را منعکس می‏سازد.
علت بیان این مقدمه این است که هیچ کدام از ما نباید گمان کنیم معرفتی که به وجود مقدس ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) داریم، کافی و وافی است. ما باید خیلی بیشتر از این‏ها کار کنیم تا معرفتمان به حضرت کامل شود. اگر از مقام و منزلت امام زمان (علیه السلام) آگاه باشیم، هر آن چه به حضرتش منسوب است، در نظر ما نیز عزیز خواهد بود؛ اما اگر از منزلت امام زمان (علیه السلام) بی‏اطلاع باشیم، چیزهایی که به آن گرامی منسوب است، در نظر ما کم ارزش خواهد بود.