تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

ملاک یاری رسانی الاهی‏

هر چه رابطه عاشقانه و متوکلانه ما با خداوند قوی‏تر باشد، مددرسانی‏های خداوند و اولیای او گسترده‏تر خواهد بود. نمونه‏هایی زیبا از این رابطه را بارها و بارها در جبهه‏ها مشاهده کردید: آن هنگام که قوی‏ترین افراد احساس می‏کردند کار تمام شده است و شکست خورده‏ایم، اخلاص و توکل عاشقانه رزمندگان، عنایت‏های خاص الاهی را به یاری می‏رساند؛ چرا که زبانشان همواره به این درخواست عاجزانه و متوکلانه مترنم بود:
ربنا اغفر لنا ذنوبنا و اسرافنا فی أمرنا و ثبت اقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین.(132)
از سوی دیگر، هر چه احساس نیازمندی ما به خداوند، کم‏تر باشد و به جای اتکا بر قدرت الاهی، به فراوانی جمعیت دل خوش داریم و به فن آوری پیشرفته و کمک‏های خارجی امیدوار باشیم، عنایت‏ها و امدادهای الاهی نیز در حق ما کمتر خواهد بود.
میزان عنایت و مددرسانی الاهی در گرو میزان ارتباط و مددگیری ما از خدا است. سنت پابرجا و قطعی خداوند همواره این بوده است که اگر در راه یاری دین حق هر چه داریم در طبق اخلاص نهیم، کمبودهایمان از سوی خداوند رحمان جبران خواهد شد:
یا أیها الذین آمنوا ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت أقدامکم؛(133)
ای اهل ایمان! اگر آیین خدا را یاری دهید، شما را یاری می‏دهد و گام‏هایتان را استوار می‏دارد. او با هیچ کس خویش و قومی ندارد و برای هیچ کس تضمینی را بر عهده نگرفته است؛ اما سنت و شیوه همیشگی او است که هر که خالصانه به سوی او رود و دین او را یاری کند، یاوری‏اش را بر عهده خواهد گرفت؛ وعده‏ای قطعی که هیچ تخلفی در آن راه ندارد: ان الله لا یخلف المیعاد؛(134) خداوند، هرگز وعده خویش را نقض نخواهد کرد.
هرگز نپنداریم که چون در طول هشت سال دفاع مقدس، مشمول کمک‏ها و امدادهای خداوند شده‏ایم، تا ابد بیمه شده و مصونیت یافته‏ایم. کار خداوند از روی حکمت و حساب است. هر زمان که رابطه ما با خداوند، چه در مسائل فردی و چه در امور اجتماعی، به ضعف و کاستی بگراید، مددرسانی الاهی نیز به ما کاستی می‏گیرد و هر گاه که به خود متکی شویم، به خود واگذار خواهیم شد.
قرآن کریم، حال کسانی را یادآوری می‏کند که چون در زندگی فردی و اجتماعی‏شان، همواره به یاد خدا بودند و عبادت و بندگی او را فراموش نمی‏کردند و شعایر الاهی را در جامعه پابرجا نگه می‏داشتند، خدا هم دوستشان داشت و عزتشان بخشید؛ اما وقتی حال و رابطه‏شان را با خداوند تغییر دادند، خداوند هم حال و عزتشان را تغییر داد:
ذلک بأن الله لم یک مغیراً نعمة أنعمتها علی قوم حتی یغیروا ما بأنفسهم...؛
این به آن دلیل است که خداوند، هر گاه نعمتی را به قومی عطا فرمود، آن را تغییر نمی‏دهد تا آن هنگام که آن قوم، حال خود را تغییر دهند.
آری، همانان که عزتمندان روزگار و نورچشمی‏های پروردگار بودند، چون رابطه‏شان با خدا به سستی گرایید، اوج نعمت و عزتشان به حضیض ذلت و ظلالت او گرایید:
فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلاة و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا؛(135)
از آن قوم خداپرست، جانشینانی باز ماندند که نماز را فرو گذاشتند و از شهوات پیروی کردند و زود باشد که به زبان و ذلت و گمراهی فرو افتند.
این فرموده‏های نورانی قرآن، فقط روایت تاریخ نیست؛ بلکه درس عبرتی برای ما است. قرآن از اساس، کتاب تاریخ نگاری یا داستان‏پردازی نیست؛ بلکه کتاب هدایتگری و انسان سازی است. درس و پیام آیه پیشین این است که اگر آن سحر خیزی‏ها، آن گریه‏ها و تضرع‏ها، و آن زیارت عاشوراها و دعای کمیل‏ها، جای خود را به تماشای فیلم‏های آن چنانی و گوش سپاری به ترانه‏های کذایی داد؛ اگر آن نمازهای شورانگیز و آن حضور قلب‏های روح فزا جای خود را به تباه سازی حرمت نماز داد؛ اگر آن خداپرستی‏ها به نفس پرستی بدل شد، به طور قطع، گمراهی و فرو افتادن، به منجلاب خواری و گمراهی را در پی خواهد داشت:
أرأیت من اتخذ الهه هواه...؛(136) آیا دیدی حال آن کس را که هوای نفس خود را خدای خویش ساخت.
با دانستن این حقایق ژرف قرآنی، دیگر جای شگفتی نخواهد بود که شاهد باشیم مبارزانی خستگی‏ناپذیر و شکنجه دیده، در ادامه مسیر حق، در گمراهی و ضدیت با راه حق فرو غلتند و این است رمز و راز آن دعای همیشگی ربیون که از خداوند، ثبات قدم و توفیق دور ماندن از جاذبه‏ها و شبهات شیطانی را می‏طلبند.
از یک سو، شبهه انگیزی‏های شیطانی، دین و ایمانمان را می‏رباید و به تردید دچارمان می‏کند و فساد در عقیده و ایمان را باعث می‏شود، و از سوی دیگر، جاذبه‏های فریبنده دنیایی، ارزش‏ها و فضیلت‏های ما را محو می‏کند و به فساد و تباهی مبتلایمان می‏سازد و فساد در اخلاق و رفتار را باعث می‏شود. در چنین حالی، طبق چه ملاکی می‏توان یاری الاهی را انتظار کشید؟! بنا بر چه سنتی و بر اساس چه حکمتی؟!
اگر فتنه انگیزی و دنیاپرستی در بیش‏تر افراد جامعه‏ای رواج یابد، کار به جایی خواهد رسید که حمایت از چنین جامعه‏ای بر خلاف حکمت الاهی خواهد بود. ان شاء الله به برکت امامان (علیهم السلام) و در سایه عنایت‏های ویژه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، تا هنگامی که پیوندمان با جانشین بر حق امام زمان (ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) محکم است، چنین بلاها و عقوبت‏هایی بر ملت و کشور ما فرود نخواهد آمد.