تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

وظیفه جوانان در برابر فتنه‏های آخر الزمان‏

اساس فرهنگ بر دو رکن رکین مبتنی است: یک سلسله باورها و یک سلسله ارزشها. فرهنگ‏های غیر اسلامی، بیشتر از هر چیز تابع آداب، رسوم، سلیقه‏ها و قراردادها هستند و پایه استواری ندارند؛ اما فرهنگ اسلامی بر دو پایه محکم و استوار بنا شده است: یکی باورها و دیگری ارزشها.
باورها همان عقاید انسان به هستی است: مبدا کلی هستی کجا است؟ جهان هستی برای چه پدید آمده است؟ جایگاه آدمی در چارچوب نظام هستی چیست؟ در مجموع می‏توان گفت: باورها، مجموعه عقایدی است که به توحید، نبوت و معاد برمی‏گردد؛ برای مثال این اعتقاد که خدایی وجود دارد و گرداننده و تدبیرکننده جهان است؛ نیازهای ما را فقط او می‏تواند برطرف کند و کمال و سعادت ما در این است که فقط در جهت رضایت او حرکت کنیم. اینها همان باورهایی است که یک رکن اساسی فرهنگ اسلامی را تشکیل می‏دهد.
رکن دوم فرهنگ اسلامی، ارزش‏هایی است که از این باورها برمی‏خیزد. ارزش‏ها مجموعه اموری است که آدمی باید رعایت کند تا به هدف و سعادت نهایی‏اش برسد.
حال ما باید این دو رکن اصیل را در خودمان و دیگران تقویت کنیم. سعی دشمنان اسلام نیز بر این است که این دو رکن اساسی را از جوانان ما بگیرند. از یک طرف می‏خواهند با ایجاد و ترویج شک و شبهه، ایمان و باور جوانان را تضعیف کنند تا جایی که شک‏گرایی میان نسل جوان ما به فرهنگ و افتخار تبدیل شود و از طرف دیگر می‏خواهند با ترویج ضدارزشها، به تدریج ارزش‏های اسلامی را در جامعه و به ویژه میان نسل جوان محو و نابود کنند.
وقتی باورها و ایمان‏ها ضعیف شد، دیگر یقینی به حیات پس از مرگ، قرب الاهی و سعادت و پاداش آخرتی نخواهد بود. آن وقت نوجوان سیزده ساله هرگز خود را فدای اسلام نخواهد کرد. او وقتی خود را زیر تانک می‏اندازد که اعتقاد داشته باشد هنگام شهادت، سرش بر دامن امام حسین (علیه السلام) قرار می‏گیرد؛ اما اگر چنین اعتقادی نباشد، خواهد گفت برای چه جانم را فدا کنم؟!
چه چیزی سبب پیروزی انقلاب شد؟ سرّ آن همه ایثار و فداکاری که انقلاب را در همه عرصه‏ها به پیروزی رساند، در ایمان و باورهای دینی نهفته بود. وقتی باورها ضعیف و سست شود، آن ایثارها و پیروزی‏ها نخواهد بود و جز ننگ ذلت و تسلیم در برابر دشمن، چیزی برای ما نخواهد ماند. اصلی‏ترین تلاش دشمن، در کنار تضعیف باورها، کمرنگ کردن ارزشها و ترویج انواع فسادها است. می‏خواهند همان منجلاب فسادی را که جوانان آمریکایی و اروپایی در آن غوطه‏ور شده‏اند، برای جوانان ما صادر کنند. این روزها در رسانه‏های گروهی، به طور دائم آمار و اخبار عجیبی از فساد و جنایت جوانان و نوجوانان غربی را شاهدیم. شصت درصد تمام جنایاتی که در آمریکا واقع می‏شود، به دست نوجوانان است. چندی پیش شنیدید که پسر بچه شش ساله در اعتراض به همکلاسی‏اش که چرا آب دهانت را روی میز من ریختی، اسلحه کشیده و او را کشته است. آمار قتل‏ها، خودکشی‏ها، آتش زدن‏ها، فروپاشی خانواده‏ها، همجنس بازی‏ها، کودک آزاری‏ها و اقسام جنایت‏های دیگر در آمریکا و اروپا شاید برای شما باورکردنی نباشد.
آمار ازدواج رسمی در غرب خیلی کم است. ضمن آن که خیلی از همین ازدواج‏های رسمی نیز اسمی است. برای مثال زن و مردی تنها برای این که از شهرداری کمک بگیرند، به طور رسمی ازدواج می‏کنند؛ در حالی که ماه به ماه یکدیگر را نمی‏بینند. مرد با دوست خودش و زن نیز با دوست خودش زندگی می‏کند. حال ببینید بچه‏ای که در چنین خانواده نابسامانی متولد می‏شود، چه عاطفه و محبتی از پدر و مادر خود خواهد دید و به چه رشد اخلاقی و معنوی می‏تواند برسد. اصلا معلوم نیست که پدر واقعی این بچه کیست.
این وضعیت اسفناک، دستاورد تمدن غربی است که می‏خواهند با برنامه‏ها و فیلم‏های فاسد، ما را نیز به چنین وضعیتی بکشانند؛ فیلم‏های مستهجنی که حتی خود کشورهای غربی نیز آن را کنترل می‏کنند.
کانادا و آمریکا چنان به هم متصلند که برخی از شهرهایشان از شهرهای دیگری قابل تشخیص نیست. حتی برخی از رودخانه‏ها بین این دو کشور مشترک است و اساساً قسمت عمده جنوب کانادا که شهرهای پرجمعیتی دارد، به امریکا متصل و همه امورشان به هم مرتبط است تا جایی که معروف شده است کانادا، حیات خلوت آمریکا است. حال چنین کشوری که ارتباطش با آمریکا این قدر تنگاتنگ است، فیلم‏های آمریکایی را کنترل می‏کند و به بسیاری از این فیلم‏ها اجازه پخش نمی‏دهد. این در حالی است که سه کشور آمریکایی کانادا، مکزیک و آمریکا با یکدیگر قرارداد تجارت آزاد (قرارداد نفتا) دارند که اخیراً می‏خواهند اسرائیل را نیز از این طرف دنیا به این قرارداد ملحق کنند.
با وجود این قرارداد، کانادایی که خود به جهنمی از فساد و تباهی تبدیل شده است، به امریکا اعتراض دارد که چرا این فیلمهای فسادانگیز را وارد کشور ما می‏کنید. در عین حال، خیلی از فیلم‏هایی را که کانادایی‏ها اجازه پخش آن را در کشورشان نمی‏دهند، به طور قاچاق یا رسمی در کشور ما پخش می‏شود که برخی از آنها مجوز وزارت ارشاد را نیز دارا هستند.
در چنین دوران پرمخاطره‏ای وظیفه ما بسیار سنگین است. اولا باید بکوشیم باورهای خود را تقویت، و ثانیا ارزش‏های اسلامی را در زندگی خود با جدیت تمام اجرا کنیم. تساهل و تسامح در دین هرگز روا نیست. در تقویت پایه‏های اعتقادی و دفاع از عقایدمان جدی باشیم. اگر در یک اعتقاد دینی شک و شبهه‏ای برایمان پیدا شد، آن را دنبال کنیم تا رفع شود. و در مقابل شبهه‏افکنان نیز با غیرت و جدیت تمام بایستیم و در برابر ارزش‏های اسلامی حساس باشیم و نعمت‏های بزرگی را که به بهای خود صدها هزار شهید به دست آمده است، به رایگان از دست ندهیم.