تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

امام زمان (علیه السلام) از دیدگاه اهل سنت‏

اعتقاد به وجود ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، ویژه شیعیان نیست. ما با برادران اهل تسنن، که بیشتر مسلمانان جهان را تشکیل می‏دهند، در پاره‏ای از مباحث اعتقادی، مثل اصل امامت و مباحث فرعی اختلاف‏ها داریم؛ اما به تصدیق بسیاری از بزرگان اهل تسنن، یکی از مطالبی که در آن، بین شیعه و سنی و هیچ طایفه‏ای از طوایف مسلمانان اختلاف وجود ندارد، اعتقاد به ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
دو کتاب از اهل تسنن را به خاطر بسپارید که این مطلب را به روشنی تصدیق کرده‏اند:
یکی کتاب الصواعق المحرقه، نوشته ابن حجر هیثمی که از بزرگان اهل تسنن است. وی در این کتاب، اعتقاد به صاحب الامر (علیه السلام) را امری مشترک بین همه مسلمانان دانسته و روایات را در این زمینه، بیش از حد تواتر معرفی کرده است. یکی دیگر از بزرگان اهل تسنن شبلنجی است که کتاب نورالابصار را نوشته. او در این کتاب تصریح می‏کند که روایات درباره مهدی آخر الزمان (علیه السلام)، فوق حد تواتر است.
ابن ابی الحدید معتزلی، در شرح نهج البلاغه معتقد است که درباره ظهور امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اختلافی میان مسلمانان وجود ندارد و تمام طوایف آن‏ها بر این مطلب اتفاق نظر دارند.
بسیاری از عالمان اهل تسنن، درباره وجود امام زمان (علیه السلام) و علایم ظهور حضرت کتابهای فراوانی نوشته‏اند که یکی از آنها حافظ گنجی شافعی و دیگری مولانا متقی هندی است. کتاب البیان فی اخبار صاحب الزمان را حافظ گنجی شافعی از حافظان قرآن و بزرگان اهل تسنن نوشته که و در حدود قرن هفتم هجری می‏زیسته است. از دیگر بزرگان اهل تسنن که در قرن دهم هجری و در کشور هندوستان می‏زیسته، مولا متقی هندی، صاحب کتاب البرهان علی علامات مهدی آخر الزمان است.
آری، بزرگان اهل تسنن همانند شیعیان، به اصل وجود صاحب الزمان (علیه السلام) اعتقاد دارند؛ البته ممکن است آدمهای منحرف و کوردلی پیدا شوند که آفتاب را نیز انکار کنند که در این جا مور نظر نیستند. بزرگان اهل تسنن اعتراف دارند که اخبار درباره وجود امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) متواتر، بلکه فوق حد تواتر است.