تربیت
Tarbiat.Org

آفتاب ولایت‏
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

ناتوانی از معرفت امام زمان (علیه السلام)

این که خدای متعالی، از اهل بیت (علیهم السلام) کسی را برمی‏گزیند تا جهان را از ظلم و جور برهاند، کم نعمتی نیست. درک اهمیت و عظمت این نعمت که بر شناخت مقام حضرت مبتنی است، چیزی شبیه محال است؛ زیرا کسی می‏تواند ارزش موجودی را درک کند که بتواند مرتبه وجودی او را بشناسد.
به هر حال، باید اعتراف کنیم که عقل ما بسیار کوتاهتر از آن است که به درک مقام و مرتبه وجودی امامی دست یابیم که در اوج عظمت و نورانیت قرار دارد. مرتبه‏ای از مقام امام زمان (علیه السلام) که معرفتش برای همه، حتی اهل سنت نیز امکان دارد، مصلح بودن حضرت است. مرتبه دیگر از مراتب امام زمان (علیه السلام)، نورانیت آن گرامی است که در بعضی روایات، به ویژه روایاتی که سلمان فارسی (رحمه الله علیه) نقل کرده، بدان اشاره شده است که البته ما، شایستگی معرفت این مرتبه را نداریم. مرتبه مصلح بودن امام زمان (علیه السلام) نیز که همه به آن اعتقاد دارند، مراتب بی‏شماری دارد.
این نکته را همواره باید در نظر داشت که درباره مقام والای امام زمان (علیه السلام)، هزاران مرتبه معرفت وجود دارد که به هر یک از ما، به اندازه ظرفیت و لیاقتمان، مرتبه‏ای از آن عطا شده است؛ البته اگر شخصی بکوشد و همت داشته باشد، می‏تواند تا حدودی این معرفت را کامل‏تر کند؛ پس نتیجه این شد که از یک سود، همه ما باید بدانیم معرفتمان به وجود مقدس ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بسیار ضعیف است و از سوی دیگر باید بکوشیم معرفتمان را به حضرت بیشتر و کامل‏تر کنیم.