تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد24
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

همچون حواریون باشید

در این آیه که آخرین آیه سوره صف می باشد باز تکیه و تاءکید روی امر ((جهاد)) است که محور اصلی سوره را تشکیل می دهد، منتهی از طریقی دیگر این مساءله را تعقیب می کند، و مطلبی مهمتر از عنوان بهشت و نعمتهای بهشتی

@@تفسیر نمونه جلد 24 صفحه 95@@@

ارائه داده، می فرماید : ((ای کسانی که ایمان آورده اید ! یاوران خدا باشید)) (یا ایها الذین آمنوا کونوا انصارالله ) .

آری یاوران خدا، خدائی که تمام قدرتها از او سرچشمه می گیرد و به او بازمی گردد، خداوندی که قدرتش بی پایان و شکست ناپذیر است، و عجب اینکه در اینجا بندگان را به یاری خود طلبیده است، و این افتخاری است بی مانند، هر چند معنی و مفهومش همان یاری پیامبر و آئین او است ولی لطف و رحمت شگرفی در آن نهفته است .

سپس به یک نمونه تاریخی اشاره می کند تا بدانند این راه بدون رهرو نبوده و نیست، می افزاید : ((همانگونه که عیسی بن مریم بر حواریین گفت : چه کسانی یاوران من به سوی خدا هستند)) ؟ ! (کما قال عیسی بن مریم للحواریین من انصاری الی الله ) .

و ((حواریون )) در پاسخ با نهایت افتخار عرض کردند : ((ما یاوران خدا هستیم )) (قال الحواریون نحن انصارالله ) .

و در همین مسیر با دشمنان حق به مبارزه برخاستند ((گروهی از بنی اسرائیل ایمان آوردند (و به حواریین پیوستند) و گروهی کافر شدند)) (فامنت طائفة من بنی اسرائیل و کفرت طائفة ) .

اینجا بود که نصرت و یاری ما به کمک آنها شتافت ((ما کسانی را که ایمان آورده بودند در برابر دشمنان تقویت کردیم، و سرانجام بر آنها غالب شدند)) (فایدنا الذین آمنوا علی عدوهم فاصبحوا ظاهرین ) .

شما نیز حواریون محمد (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) هستید، و به این افتخار مفتخرید که یاوران الله می باشید، و همانگونه که حواریون بر دشمنان غلبه کردند شما نیز پیروز خواهید شد، و سربلندی و افتخار در این جهان و جهان دیگر از آن شما خواهد بود .

@@تفسیر نمونه جلد 24 صفحه 96@@@

این موضوع منحصر به یاران و اصحاب رسول الله (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) نبود و همیشه طرفداران حق که در یک درگیری مستمر در برابر اهل باطل قرار دارند از یاوران خدایند و سرانجام پیروزی نصیب آنها خواهد بود .

رگ رگ است این آب شیرین و آب شور - بر خلائق می رود تا نفخ صور !