تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد24
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

5 - شرائط وجوب نماز جمعه

در اینکه امام جمعه مانند هر امام جماعت دیگر باید عادل باشد تردیدی نیست، ولی سخن در این است که شرائطی افزون بر این دارد یا نه ؟

جمعی معتقدند این نماز از وظائف امام معصوم یا نماینده خاص او است، و به تعبیر دیگر مربوط به زمان حضور امام معصوم (علیه السلام ) است .

@@تفسیر نمونه جلد 24 صفحه 140@@@

در حالی که بسیاری از محققین معتقدند که این شرط وجوب عینی نماز جمعه است، ولی برای وجوب تخییری این شرط لازم نیست و در زمان غیبت نیز می توان نماز جمعه را برپا داشت و جانشین نماز ظهر می شود، و حق همین است، بلکه هر گاه حکومت اسلامی با شرایط آن از طرف نایب عام امام (علیه السلام ) تشکیل گردد احتیاط این است که امام جمعه منصوب از طرف او باشد، و مسلمانان در نماز جمعه شرکت کنند .

در این زمینه و در مسائل دیگر مربوط به نماز جمعه سخن بسیار است که ذکر همه آنها از حوصله یک بحث تفسیری خارج و باید آنها را در کتب فقه و حدیث جستجو کرد . ** مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار جلد 89 و 90 را به این مساله مهم و سایر ویژگیهای جمعه پرداخته است . ***

خداوندا ! بما توفیقی مرحمت فرما که از این شعائر بزرگ اسلامی برای تربیت نفوس و نجات مسلمین از چنگال دشمنان حداکثر بهره برداری را بنمائیم .

پروردگارا ! ما را از کسانی قرار ده که مشتاق لقای تو باشیم و از مرگ نهراسیم .

بارالها ! نعمت ایمان و تعلیم و تربیت انبیاء را هرگز از ما سلب نفرما .

آمین یا رب العالمین

@@تفسیر نمونه جلد 24 صفحه 141@@@