تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد24
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

1 - فضیلت دیگری از فضائل علی (ع ) .

در بسیاری از کتب معروف اسلامی اعم از تفسیر و حدیث آمده است که

@@تفسیر نمونه جلد 24 صفحه 445@@@

پیغمبر گرامی اسلام به هنگام نزول آیه فوق (و تعیها اذن واعیة ) فرمود : سالت ربی ان یجعلها اذن علی : ((من از خدا خواستم که گوش علی را از این گوشهای شنوا و نگهدارنده حقایق قرار دهد)) و به دنبال آن علی (علیه السلام ) می فرمود : ما سمعت من رسول الله (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) شیئا قط فنسیته الا و حفظته : ((من هیچ سخنی بعد از آن از رسول خدا نشنیدم که آن را فراموش کنم بلکه همیشه آن را به خاطر داشتم )) . ** تفسیر قرطبی جلد 10 صفحه 6743، مجمع البیان و روح البیان، روح المعانی، ابوالفتوح رازی و المیزان ذیل آیات مورد بحث این حدیث در مناقب ابن مغازی شافعی صفحه 265 ( طبع اسلامیه ) نیز آمده است . ***

در ((غایة المرام )) شانزده حدیث در این زمینه از طرق شیعه و اهل سنت نقل کرده است، و ((محدث بحرانی )) در تفسیر ((البرهان )) از ((محمد بن عباس )) نقل می کند که در این باره سی حدیث از طرق عامه و خاصه نقل شده است .

و این فضیلتی است بزرگ برای پیشوای بزرگ اسلام علی (علیه السلام ) که صندوقچه اسرار پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) و وارث تمام علوم رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) بود، و به همین دلیل بعد از او در مشکلاتی که برای جامعه اسلامی در مسائل علمی پیش می آمد موافقان و مخالفان به او پناه می بردند، و حل مشکل را از او می خواستند که در کتب تواریخ مشروحا آمده است .