تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

شدنت و ضعف در ارزشهای منفی‏

نکته دیگری که در اینجا باید یادآوری شود، این است که بر اساس بینش اسلامی که زندگی جاوید و حیات ابدی را اصیل و زندگی دنیا را مقدمه آن معرفی می‏کند، اگر چیزی مانع لذت و موجب عذاب اخروی باشد، ارزش منفی صد در صد دارد و به هیچ وجه تجویز نمی‏شود؛ زیرا لذت دنیا به هیچ وجه قابل مقایسه با عذاب آخرت نیست، نه از نظر مدت که یکی محدود و دیگری نامحدود است، و نه از نظر شدت و ضعف که لذات و آلام اخروی قابل مقایسه با لذات و آلام دنیوی نیستند. بنابراین، چنین لذت لحظه‏ای دنیوی که مانع لذات ابدی و موجب عذاب اخروی است از نظر شرع مقدس تحریم شده و ترک آن واجب است.
ولی بعضی دیگر از لذایذ دنیوی، تنها تأثیرشان در این است که انسان را از لذایذ بیشتر آخرت محروم می‏کند ولی موجب عذاب نمی‏شود. انسان با وجود این لذتها نیز وارد بهشت و واصل به دار سعادت می‏شود ولی به خاطر اینگونه لذتها از مراتب عالی آن محروم خواهد بود. در اینجا عقل حکم می‏کند که چنین لذتی مرجوح است و در شرع مطهر نیز از نظر فقهی چنین التذاذی مکروه و ترک آن مستحب خواهد بود.
و سرانجام، برخی از لذتهای مادی نیز صرفا مزاحم با لذایذ خاص اولیاء خدا و انسانهای متعالی و کامل هستند مانع آن لذایذی هستند که افراد عادی استعداد درکش را ندارند و از حد نعمتهای محسوس بهشت از قبیل خوردنیها و آشامیدنیها خیلی فراتر می‏رود و قرآن کریم درباره اینگونه لذتها می‏فرماید:
فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قره اعین.(132)
چرا که اینگونه لذتها مخصوص آنهاست و از دید دیگران مخفی و پوشیده خواهد بود.
طبعا، آنچه از لذتهای دنیوی که مزاحم با اینگونه لذتهای ویژه اولیاء و مقامات آنها باشد، نیز ارزش منفی خاص خود را دارد هر چند که در شرع انور و از دید فقهی، مباح باشد.
از اینجا راز امتناع و پرهیز اولیاء خدا از التذاذهای مباح و تجملات مشروع روشن میشود و متوجه می‏شویم که آنان چرا حتی ترک اولی هم نمی‏کنند.