تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

قرآن درباره لباس و مسکن‏

در قرآن کریم، در ارتباط با اینگونه نیازهای انسانی نیز آیاتی وجود دارد که آنها را مورد توجه قرار داده و نعمتهای خداوند را در این باره گوشزد کرده است. هر چند به تناسب درجه اهمیت این نیازها در مقایسه با نیازهای غذایی و جنسی، وسعت آیات مربوط به لباس و مسکن در حد وسعت و گسترش آیات مربوط به زمینه نیازمندیهای جنسی و غذایی نیست.
خداوند در دو آیه از آیات سوره نحل در مورد لباس و مسکن، نعمتهای خدا را گوشزده کرده و در یکجا می‏فرماید
و الله جعل لکم من بیوتکم سکنا و جعل لکم من جلود الانعام بیوتا تستخفونها یوم ظعنکم و یوم اقامتکم و من اصوافها و اوبارها و اشعارها اثاثا و متاعا الی حین(202).
خداوند آرامگاهی از خانه‏هاتان برای شما قرار داد و از پوست چارپایان خانه‏هایی قرار داد که برای شما خفیف و سبک وزن و قابل انتقال باشد به هنگامی که می‏خواهید سفر کنید و یا اقامت گزینید و از پشمها و کرکها و مویهای آنها اثاثیه و کالایی فراهم نمود.
خداوند در این آیه، نخست روی مسکن تکیه کرده است که خدای متعال خانه‏هایی برای شما به منظور تأمین نیاز شما به مسکن و محلی برای سکونت و آرامش قرار داده است.
البته، با این روش قرآن آشنان هستیم که همه نعمتهای عالم را به منتسب به خدای متعال می‏کند و با تعابیر مختلف مثل خلق و جعل که در این آیه آمده آنها را به خدا نسبت می‏دهد تا از این طریق، ما را و افکار ما را به طرف توحید افعالی بکشاند.
هر خانه و مسکنی که انسان داشته باشد، هر چند خودش آنرا با زحمت ساخته باشد، از آن جهت که همه مقدمات و وسایل فراهم آوردن و ساختن و بنا کردن آن و حتی همه قدرت و توان و درک و معرفت و تخصصی نیز که خود شخص یا دیگران در ساختن آن به کار گرفته در واقع، همه و همه اموری است که به خدا منتهی میشود، خدا خالق آن معرفی می‏شود. خواه خانه‏ها و بناهایی که در شهرها ساخته می‏شود و خواه چادرها و خیمه‏هایی که چادر نشینها و ایلها و یا حتی دیگران به هنگام مسافرت از آنها استفاده می‏کنند.
آری از پوست حیوانات چادرها و سرپناههایی درست می‏کنند که چه در حال سفر و چه در حال حضر، استفاده از آنها آسان است. از آنجا که سبک وزن و قابل انتقالند، به راحتی آنها را برپا می‏کنید، جمع می‏کنید و به خوبی از آنها استفاده می‏کنید.
سپس یادآوری می‏کند که خداوند از پشم، کرک و موی حیوانات لباس و لوازم زندگی را برایتان فراهم می‏آورد و پس از آن به دنبال آیه چنین ادامه می‏دهد که:
و الله جعل لکم مما خلق ظلا لا و جعل لکم من الجبال اکنانا و جعل لکم سرابیل تقیکم الحر و سرابیل تقیکم بأسکم کذالک یتم نعمته علیکم لعلکم تسلمون(203).
و خداوند از آنچه که آفریده (از درختها، سقفها و دیواره‏ها) برای شما سابیانهایی قرار داد و در کوهها غارها را (برای پناه بردن از سرما و گرما و خطرات دیگر) برای شما قرار داد و بر لباسهایی برایتان فراهم کرد تا شما را از گرما و از خطرها محافظت کند اینگونه خدا نعمت خویش برای شما کامل کند باشد که تسلیم اوامر او شوید.
در این آیه خداوند اشاره به غارها می‏کند که در کوها برای سکونت و سایبان می‏توان از آنها استفاده کرد. این چیزها برای ما که در شهر و در خانه‏های زیبا و بناهای مجهز آن هم در قرن بیستم با این پیشرفتی که شهرسازی کرده است چندان اهمیتی ندارد؛ ولی، برای مردمی که چادرنشین یا بیابانگرد هستند و یا برای شهرنشینی‏ها که هنوز این ساختمانها و بناها را و اینگونه شهرها و شهرسازی‏ها و شهرنشینی‏ها را نداشتند، برای چنین مردمی همین غارها و سکونت گاههای طبیعی و سایبانها خیلی اهمیت داشته است.
همچنین، اشاره می‏کند به جامه‏ها و لباسهایی که خدا برایتان قرار داده است تا شما را از گرما محافظت کند که مفسرین گفته‏اند: سرما هم در اینجا مورد نظر هست و در واقع و جعل لکم سرابیل تقیکم الحر و البرد. مورد نظر است و برد که لنگه دیگر حر است در اینجا محذوف ولی معنای آن منظور خواهد بود.
سپس خداوند اشاره می‏کند به لباسهایی که برای شما قرار داده است تا شما را از گزند خطرها حفظ کند. جامه‏هایی که به هنگام جنگ می‏پوشید مثل زره تا در برابر ضربات آلات و ابزار جنگی و حملات دشمن، سر و بدن شما را از آسیب‏ها و خطرات تا حدودی مصون و محفوظ بدارد. خداوند بدینسان نعمتهایش را بر شما ارزانی می‏دارد باشد که تسلیم اوامر او باشید و اسلام بیاورید.
خداوند در قرآن دو آیه دیگر درباره لباس سخن می‏گوید: در یکی از این دو آیه آمده است که:
یا بنی آدم قد انزلنا علیکم لباسا یواری سوءاتکم و ریشا و لباس التقوی ذلک خیر(204).
ای فرزندان آدم (بدانید که ما) برایتان فرو فرستادیم لباسی را که با آن عورتهاتان را می‏پوشانید و جامه‏های نرم و فاخر را تا برای تجمل و زیبایی به تن کنید و نیازهایتان تأمین شود. و پوشش و لباس تقوا برایتان بهتر و مفیدتر خواهد بود.
البته، منظور آیه فوق این نیست که خداوند لباس دوخته و آماده و پیراهن و کت و شلوار از آسمان نازل می‏کند، بلکه، همانطور که قبل از این گفته‏ایم از نظر قرآن کریم هر چه که در این عالم به وسیله نیروهای موجود در طبیعت و یا به دست خود انسان تولید می‏شود، همه و همه، از خزاین الهی نازل شده است و خداوند در یکی از آیات قرآن به شکلی موجز و با بیانی رسا این حقیقت را روشن و صریح مطرح ساخته می‏فرماید:
و ان من شی‏ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم(205).
و هیچ چیز (در این عالم) نباشد جز آن که مخازن و (منابع اصلی) آنها نزد ما باشد و جز به مقدار معلوم و مشخص از آن فرو نفرستیم.
آری، آنچه در این عالم موجود است، از عالم بالاتری فرود آمده تا در این عالم مادی و دنیای جسمانی تحقق یافته است. بنابراین، منظور از نزول در جمله و ما ننزله الا بقدر معلوم نزول جسمانی و فرود آمدن مکانی نیست، بلکه منظور از آن، تحقق یافتن، تجسم یافتن و آفرینش آنها در این عالم است. پس آنچه را که در پوشش خود مورد استفاده قرار می‏دهید خدا برایتان آفریده و از سوی او نازل گردیده است.
و در دومین آیه می‏فرماید:
و علمناه صنعه لبوس لکم لتحصنکم من بأسکم.(206)
و به او (داود) ساختن زره (که نوعی لباس رزمی است) یاد دادیم تا شما را از آسیب و خطر محافظت کند.