تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

قرآن و لذت‏طلبی‏

قرآن کریم نه تنها وجود گرایش به لذت را در انسان انکار و یا آن را محکوم نمی‏کند، بلکه یک سلسله از تعالیم خود را بر اساس این میل طبیعی انسان مبتنی می‏سازد و در روش تربیتی خود از وجود آن بهره می‏برد.
قرآن هنگامی که می‏خواهد انسان را بر پایبندی و عمل به دستورات دین خدا ترغیب و او را در پیمودن راه صحیح زندگی تشویق کند، از وجود این میل و تأثیری که در اتخاذ روش و رفتار خاصی دارد بهره فراوان می‏برد.
قرآن به انسان وعده می‏دهد که اگر در زندگی راه الهی را بپیماید، به لذت و سعادت جاودان می‏رسد، و او را تهدید می‏کند اگر از این راه، منحرف شود و از دستورات الهی سرپیچی کند، آینده‏ای تلخ، شقاوت بار و ناگوار در انتظارش خواهد بود، مبتلا به عذابها، رنجها و بدبختی‏ها می‏شود، و سراسر قرآن پر است از بشارت و مژده به سعادت و لذت و یا انذار و تهدید از عذاب و شقاوت.
در همه مواردی که تعبیرهای سعادت، فلاح، فوز و امثال آنها در این کتاب مقدس به کار رفته؛ معنایش همین است که چون انسان فطرتا طالب سعادت، خوشبختی و کامیابی است، باید به دستورات دینی عمل کند، تا بتواند مطلوب و گمشده خود را باز یابد و به ایده و هدفی که دنبال می‏کند برسد و این بدان معناست که از دید قرآن، وجود این گرایش فطری در انسان مفروض و مورد تأیید است و قرآن آنرا نفی نمی‏کند، محکوم نمی‏کند، بلکه آنرا در مسیر تربیتی صحیح انسان جهت می‏دهد.
علاوه بر این بیانات و تعابیر کلی، قرآن در بعضی آیات از تعبیر ویژه لذت استفاده کرده است: در یک آیه درباره بهشتی که به صالحان وعده داده شده می‏فرماید:
و فیها ما تشتهیه الانفس و تلذ الاعین.(109)
و در بهشت هر آنچه که انسانها بخواهید و چشمها لذت برند وجود دارد.
در آیه دیگری آمده است که:
مثل الجنه التی وعد المتقون فیها انهار من ماء غیر اسن و انهار من لبن لم یتغیر طعمه و انهار من خمر لذه للشاربین.(110)
بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده در آن نهرهایی است از آب گوارا و نهرهایی از شیر که هیچگاه مزه آن دگرگون نشود و جویهایی از شراب برای لذت بردن کسانی که می‏آشامند.
بهشتی که به شما وعده می‏دهیم و پاداش کارهای نیک شماست جایی خواهد بود که هر چه اشتها دارید، هر چه دوست دارید و هر آنچه که چشمهاتان از آن لذت برد در آنجا فراهم و در دسترس است.
قرآن درباره کسانی که شب زنده‏داری و عبادت خدا می‏کنند و به بیان ویژه خود قرآن:
تتجافی جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفا و طمعا مما رزقناهم ینفقون.(111)
شبها در حالی که همه در خوابند پهلوهاشان را از بسترها بردارند و از خواب برخیزند خدای خود را با بیم و امید بخوانند و از آنچه که روزیشان کرده‏ایم (به دیگران) انفاق کنند.
می‏فرماید:
فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قره اعین جزاء بما کانوا یعملون.(112)
هیچ کس آگاه نیست و خبر ندارد که خدا چه چشم روشنی برایشان پنهان و از نظر دیگران پوشیده داشته است تا پاداشی باشد برای آنچه که انجام داده‏اند.
آری به خاطر اهتمام و محبتی که به آنان دارد چیزهایی برایشان پنهان داشته است که هیچ کس ندیده و نشنیده و اطلاعی از آن ندارد و قادر نیست بفهمد که آن چیست؟
در قرآن تعبیر سعادت نیز در دو آیه به کار رفته یکی در آیه:
یوم یات لا تکلم نفس الا باذنه فمنهم شقی و سعید... و اما الذین سعدوا فقی الجنه خالدین فیها ما دامت السموات و الارض الا ماشاء ربک عطاء غیر مجذود.(113)
روزی بیاید که جز با اجازه او سخن نگوید در آن روز بعضی شقی و بعضی دیگر سعادتمندند... آنان که سعادتمندند در بهشت، تا زمین و آسمان هست، جاودان بمانند مگر آن که خدخا خواهد عطایی ابدی و نامقطوع.
و در مقابل سعادتمندان درباره شقاوتمندان می‏گوید:
فاما الذین شقوا ففی النار لهم فیها زفیر و شهیق.(114)
قرآن با تعابیر و بیانات جالب دیگری نیز به این تمایل انسان اشاره می‏کند که نمونه‏هایی از آنها را نقل می‏کنیم: درباره اوصاف بهشت و آسایش بهشتیان می‏گوید:
ان المتقین فی جنات و عیون... لا یمسهم فیها نصب و ما هم منها بمخرجین(115).
پرهیزکاران در باغها و چشمه سارها به سر می‏برند... در آنجا هیچ رنج و خستگی بدانها نرسد و هیچگاه از آن بیرون نشوند.
و در آیه دیگری در همین زمینه می‏فرماید:
جنات عدن یدخلونها... و قالوا الحمدلله الذی اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شکور الذی احلنا دارالمقامه من فضله لایمسنا فیها نصب و لا یمسنا فیها لغوب.(116)
باغهایی برای زندگی جاودان که داخلش شوند... و گویند ستایش خدای را شایسته است که غم و اندوه از دل ما بزدود که پروردگار ما بخشاینده و شکرپذیر است کسی که، ما را فضل و بخشایش خود در خانه‏ای که در آن اقامت گزینیم و شایسته زندگی است جای داد که در آن هیچ رنج و خستگی به ما نرسد.
دو آیه فوق به هر دو بعد این گرایش انسانی مورد بحث ما، بعد منفی و مثبت آن، اشاره دارند و از نقش تربیتی هر دو تأثیری که بر شکل دهی اعمال و رفتار انسان می‏توانند داشته باشند برای هدایت، راهنمایی و پرورش انسان و جهت دهی صحیح این میل استفاده کرده‏اند.
ما قبلا هم اشاره کرده‏ایم که اصولا، گرایشهای فطری انسان بطور کلی مزدوج و دو رویه هستند. و هر یک از آنها یک جهت اثباتی دارند و یک جهت نفی، و یا یک قطب مثبت دارند و یک قطب منفی، لذت‏طلبی نیز از این قاعده کلی مستثنا نیست و رویه دیگر آن عبارت است از دردگریزی. یعنی همانطور که انسان فطرتا و ذاتا به لذت و خوشگذارانی روی می‏آورد در مقابلش فرار از رنج و درد و سختی و تنفر از آن نیز به صورت تکوینی و غیر اختیاری در روان انسان وجود دارد. یعنی نسبت به آن گرایش منفی دراد چنانکه نسبت به لذت و خوشگذارانی گرایش مثبت.
بنابراین، اصل این که انسان طالب لذت باشد از نظر قرآن مورد تایید و بی اشکال است چرا که این یک میل فطری و جبری است. البته، بدیهی است که قرآن این میل را به رسمیت می‏شناسد؛ ولی هیچگاه آن را یله و رها و افسار گسیخته آزاد نمی‏گذارد؛ بلکه آن را جهت صحیح خود هدایت می‏کند و انسان را وعده می‏دهد به چیزی که لذت فوق العاده دارد.
قرآن، با توجه به این حقیقت که در گذشته این کتاب نیز گفتیم، یعنی تمایلات فطری انسان تحت تاثیر درجات شناخت و معرفت شکل پیدا میکنند و متبلور می‏شوند و تحت تأثیر کمی و زیادی و سطحی بودن و عمیق بودن و کمیت، و کیفیت علم و شناختی که داریم این تمایلات و گرایشات نیز انقباض و انبساط پیدا می‏کنند و یا اهداف دور و یا نزدیکی را نشان میدهند یا نشانه می‏روند، آری بر اساس این حقیقت، قرآن نیز به انسان، که در طلب و جستجوی زندگی لذتبخش و خالی از درد و رنج است، می‏آموزد که چنین زندگی فقط در آخرت و برای مؤمنین فراهم می‏شود تا آنها را به سوی اهداف والا و عمیق انسانی سوق دهد و از لذت آنی و هوسهای مادی لحظه‏ای رهاشان سازد.
تعبیر قرآنی را که به عنوان ختم مقال در ارتباط با این میل یادآوری می‏کنیم تعبیر حیات طیبه یعنی زندگی خوش است که قرآن در آیه دیگری می‏گوید:
من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاه طیبه.(117)
هر آن کس از مرد و زن که رفتار شایسته کند و مؤمن باشد زندگی خوشی به او می‏دهیم.
خداوند در این آیه در حقیقت با طرح حیات طیب، انسان را تشویق به ایمان و عمل صالح می‏کند تا شایستگی پیدا کند برای آن که خدای متعال خارجا این حیات طیب و زندگی خوش و پاکیزه را به وی عطا فرماید.
کوتاه سخن آن که بدون تردید قرآن کریم مردم را دعوت به ایمان و عمل صالح می‏کند و بشارت به پاداش اخروی می‏دهد همراه با سعادت و لذت ابدی. و ما نتیجه می‏گیریم که از نظر قرآن، لذت‏طلبی، به خودی خود، چیز نامطلوبی نیست که مورد مذمت و نکوهش قرار گیرد.