تربیت
Tarbiat.Org

اخلاق در قرآن جلد دوم
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی‏‏

د) لذت خوردن و آشامیدن درجهان دیگر

دسته دیگر از آیات دلالت دارند بر این که در جهان آخرت هم برای مؤمنین و اهل سعادت، این نعمتها برقرار است و حکایت می‏کند از این که میل به خوردن و آشامیدن و التذاذ از آنها منحصر به زندگی انسان در دنیا نیست؛ بلکه در جهان پس از مرگ هم وجود دارد و آیات در این زمینه فراوان است که در اینجا به چند نمونه اشاره می‏کنیم مثل آیه:
مثل الجنه التی وعد المتقون تجری من تحتها الانهار اکلها دائم و ظلها(148).
بهشتی که به تقوا پیشگان وعده داده شده است آن است که از زیر درختانش نهرها جاری و خوردنیها و سایه آن ابدی است.
و آیه:
متکئین فیها یدعون فیها بفاکهه کثیره و شراب.(149)
در آن (در جایگاه خود) تکیه کنند و میوه‏های زیاد و نوشابه بخواهند.
و مثل:
یطاف علیهم بصحاف من ذهب واکواب وفیها ما تشتهیه الانفس وتلذ الاعین(150).
با کاسه‏های زرین و کوزه‏های بلورین اطراف ایشان طواف کنند و در آن (بهشت) است آنچه که دلها بخواهد و دیده از آن لذت برد.
مثل الجنه التی وعده المتقون فیها انهار من ماء غیر اسن وانهار من لبن لم یتغیر طعمه و انهار من خمر لذه للشاربین و انهار من عسل مصفی و لهم فیها من کل الثمرات(151).
بهشتی که به تقوا پیشگان وعده داده شده در آن نهرهایی از آب گوارا و نهرهایی از شیر که طعم آن برنگردد و نهرهایی از شراب برای لذت بردن کسانی که بنوشند و نهرهایی از عسل تصفیه شده جاری است و برای آنان از همه میوه‏ها در آن موجود است.
و اینها صرفا چند نمونه بود از آیات بسیاری که در قرآن از وجود خوردنیها و آشامیدنیها و لذت خوردن و آشامیدن برای انسان در بهشت خبر می‏دهد و ما در اینجا به همین چند نمونه اکتفا کرده، خواننده را به مطالعه آیات مناسب این موضوع از قرآن مجید توصیه می‏کنیم.
آنچه تاکنون مطرح کردیم آیاتی بود مربوط به خوردن و آشامیدن اهل بهشت ولی باید توجه داشت که به همین شکل آیاتی هم در قرآن داریم مربوط به خوردن و آشامیدن دوزخیان و یا خوردنیها و آشامیدنیهای آنان. این آیات، حکایت دارند از اینکه نیاز انسان به خوردن و آشامیدن حتی در جهنم هم باقی است. و به تناسب آن، خوردنیها و آشامیدنیهایی وجود دارد که دوزخیان به وسیله آنها عذاب می‏شوند، یعنی همانطور که اهل بهشت اگر میل به خوردنی و آشامیدنی نداشتند نعمتهای بهشتی برایشان بی‏مورد بود و نمی‏توانستند از آن بهره‏مند شوند، اهل جهنم نیز اگر میلی به خوردن و آشامیدن نداشتند، عذاب و آزار آنان از این طریق امکان نداشت. بنابراین، باید این میل در آنان باشد تا به خوردنی خاصی معذب شوند، اکنون در اینجا به نمونه‏هایی از اینگونه آیات اشاره می‏کنیم مثل آیات:
ثم انکم ایها الظالون المکذبون لاکلون من شجر من زقوم فمالئون منها البطون فشاربون علیه من الحمیم فشاربون شرب الهیم هذا نزلهم یوم الدین(152).
پس شما ای گمراهان دروغگو از میوه تلخ و ناگوار زقوم می‏خورید پس شکمها را از آن پر می‏کنید و روی آنرا از آب داغ جهنم چون شتران تشنه می‏نوشید و این است آب و غذایشان در روز جزا.
و آیات دیگری(153) نیز در این زمینه داریم که هر کس مایل باشد می‏تواند با مروری بر قرآن مجید آنها را بیابد. از مجموع آیات فوق استفاده می‏شود که این میل یک امر فطری است که حتی در عالم آخرت هم از انسان سلب نمیشود؛ بلکه، همین میل سبب میشود که اهل بهشت از نعم بهشتی متنعم و بهره‏مند شوند و اهل دوزخ نیز به وسیله خوردنیها و آشامیدنیهای نامطلوب جهنم مورد آزار و شکنجه قرار گیرند.