تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

4-1- فضاسازی در داخل‏

یکی از وظایف و مأموریت‏های ارتجاع روشنفکری در سناریوی براندازی فرهنگی، فضاسازی فرهنگی در داخل می‏باشد. این فضا سازی شامل تهاجم به ارزشهای اخلاقی و حمله به مبانی عقیدتی می‏باشد. آنها مأموریت دارند با استفاده از ابزارهای فرهنگی، تدریجاً فضای مورد نیاز را بدست آورده و آن را توسعه دهند.
یکی از مبلغین ارتجاع روشنفکری چنین می‏گوید:
برای براندازی نظام جمهوری اسلامی باید محافل و فعالیت‏های فرهنگی را تقویت و سازماندهی کرد. هرکس می‏تواند امتیاز نشریه بگیرد و از این تریبون به مبارزه برخیزد.(88)
یکی از نشریات خارج از کشور به نام "نامه مردم" می‏نویسد:
به نظر ما اگر هنرمندان مترقی با بهره‏گیری از امکانات موجود، هوشیارانه و سازمان یافته عمل کنند. می‏توانند به گونه‏ای موفقیت آمیز مقاومت هنرمندان ما را در راه تبلیغ اندیشه‏های مترقی برای خنثی کردن زهر پراکنی‏های رژیم [نظام مقدس جمهوری اسلامی‏] سازمان دهند.
گام برداشتن در راه تشکیل هنرمندان، سازماندهی گروههای هنری مستقل تئاتری و گروههای تهیه فیلم آماتور، پخش کاست ویدئو از جمله اشکال و شیوه‏هایی است که با بهره جویی از آنها می‏توان بر چهار دیواری تنگ فضای هنری که رژیم به وجود آورده‏است ترک انداخت و از تأثیر گذاری تبلیغات آن کاست.(89)
بنابراین، روشنفکری وابسته با بهره‏گیری از روش‏های مختلف سعی می‏کند ضمن فضاسازی، مخاطبینی در لایه‏های درونی نظام - خاصه از میان جوانان و اقشار تحصیل کرده - پیدا کرده و از این طریق امکان تهاجم به مبانی فکری و ارزشی انقلاب اسلامی را افزایش دهد.