تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

2-2- مخالفت با ولایت فقیه‏

ولایت فقیه که در حقیقت جوهره و پشتوانه نظام سیاسی مبتنی بر دین می‏باشد، نشان دهنده توانایی فقه اسلام در تدوین تئوریک و استقرار یک نظام حکومتی بر پایه دین می‏باشد و به تعبیر دیگر، ولایت فقیه تئوری حکومت دینی است.
امام خمینی (قدس سره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی، می‏فرمایند:
ولایت فقیه برای مسلمین یک هدیه‏ای است که خدای تبارک و تعالی داده است.(139)
ولایت فقیه این قانون مترقی اسلام، خاری در چشم دشمنان است.(140)
به همین دلیل در استحاله سیاسی، مخالفت و نفی ولایت فقیه به عنوان یکی از اهداف استراتژیک برای غرب و ارتجاع روشنفکری به حساب می‏آید.
رادیو رژیم صهیونیستی می‏گوید:
یک اصل در قانون اساسی ایران است که بسیار دردسر ساز بوده در این سالها، و آن اصل ولایت فقیه است.(141)
رادیو آمریکا نیز در این زمینه می‏گوید:
اصلاً هیچ کس در فقه، هیچ فقیهی تا کنون نیامده و نگفته که ولایت فقیه به معنای حکومت است.(142)
رادیو بی‏بی‏سی صدای پیر استعمار نیز اعلام می‏کند:
انتقاد عمده گروههای مخالف جمهوری اسلامی ایران به نقش ولایت فقیه در نظام است.(143)
به موازات کینه‏توزی‏های رسانه‏های استکباری، عناصر ضد انقلاب فراری از کشور، افراد مرعوب و وابسته که مدعی روشنفکری هستند نیز در مخالفت با این هدیه الهی به اظهار نظر می‏پردازند.
منوچهر گنجی یکی از چهره‏های سرسپرده رژیم سابق و از همکاران سازمان جاسوسی آمریکا سیا، توصیه‏هایی به مخالفین نظام می‏نماید از جمله این که:
باید محور همه مخالفتها ولایت فقیه باشد.(144)
نشریه ضد انقلابی حقوق بشر چاپ خارج از کشور می‏نویسد:
فرهنگ لائیک (ضد دینی) هر چند بالنده‏تر و متنفذتر شود، جای را برای فرهنگ ولایت فقیه تنگ‏تر می‏کند، این مسئله بدون شک محدود به حوزه فرهنگ نخواهد ماند و به میدان سیاست نیز سرایت خواهد کرد.(145)
عده‏ای از عناصر سابق حزب توده که اخیراً در داخل به تکاپو افتاده‏اند، ضمن پخش شبنامه‏ای در تهران، عنوان می‏دارند:
ولایت فقیه، سد اساسی هر تحول دمکراتیک و مردمی است.(146)
یکی از عناصر گروهک نهضت به اصطلاح آزادی در جلسه‏ای اعلام می‏دارد:
ولایت فقیه مخصوص جامعه‏ای است که عقل ندارد.
ضدیت با ولایت فقیه و القاء شبهه و ارائه نظرات غیر تخصصی و مغرضانه در این خصوص، به گونه‏ای است که علاوه بر استکبار جهانی تقریباً تمامی مجامع ضد انقلاب و ارتجاع روشنفکری خارج و داخل را در برمی‏گیرد و این همسوئی جای تأمل بسیار دارد.
ادوارد شرلی یکی از مقامهای سابق سیا در میزگردی اعلام می‏نماید:
اگر نظام ولایت فقیه در ایران از هم بپاشد، آن وقت می‏توان پذیرفت که جمهوری اسلامی تغییر ماهیت داده(147)
در این اظهار نظر، به خوبی ماهیت و مقاصد تمامی مخالفان و معاندین ولایت فقیه نمایان می‏گردد، زیرا ولایت فقیه سدی است در مقابل استکبار جهانی و سلطه‏گران، بنابراین در یک اقدام هماهنگ و همه جانبه، آمریکایی‏ها، صهیونیست‏ها، غربیها، گروههای ضد انقلاب و ارتجاع روشنفکری تمامی همت خود را متوجه مخالفت و مقابله با دو موضوع کرده‏اند؛
- حکومت دینی‏
- ولایت فقیه‏
حضرت امام خمینی (قدس سره) در خصوص ولایت فقیه می‏فرمایند:
قضیه ولایت فقیه یک چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد، ولایت فقیه یک چیزی است که خدای تبارک و تعالی درست کرده است، همان ولایت رسول‏الله (ص) است و اینها از ولایت رسول‏الله (ص) هم می‏ترسند.(148)
به موازات هجمه سنگین استکبار جهانی و ایادی خارجی و داخلی او به حکومت دینی و ولایت فقیه، طیفهایی نیز در داخل با دشمنان انقلاب اسلامی همنوا شده‏اند و با نظریه‏پردازی و ایجاد شبهه سعی در تضعیف این هدیه الهی دارند.
در این راستا یکی از روزنامه‏های پرتیراژ که قلم بدستان آن چندی است خروج از افکار امام عظیم‏الشأن را آغاز کرده‏اند، می‏نویسد:
ولایت فقیه از ضروریات اسلام نبوده است و کاملاً یک بحث نظری و اجتهادی و فقهی است و قابل رد و اثبات است و جمع کثیری از فقها آن را نپذیرفته‏اند.
این طیفها که قرائتی تجددگرایانه از اسلام و حکومت دینی ارائه می‏دهند ولایت فقیه را متهم به استبداد دینی می‏نمایند.
یکی از نظریه پردازان جناح تجددطلب می‏گوید:
ممکن است ایده‏های سلطنتی، خودش را به اشکال دینی هم باز تولید کرده باشد، مانند تئوری ولایت فقیه.
حضرت امام خمینی (قدس سره) با آینده‏نگری نسبت به این طیفها فرمودند:
شما بعدها مبتلای به این هستید، مبتلای به یک همچو اشخاصی هستید که گاهی به صورت اسلامی وارد می‏شوند همین مسائل که حالا طرح می‏کنند که باید ولایت فقیه مثلاً نباشد این دیکتاتوری است.(149)
این همگرایی آنچنان خشنودی و رضایت دشمنان نظام را به دنبال داشت که هنری پرکت، مسؤول سابق امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در گفتگویی با رادیو آزادی (وابسته به سازمان سیا) اظهار داشت:
اگر موجی که در مطبوعات اصلاح طلب [!؟] شروع شده است و حالا به تردید در اساسی‏ترین وجوه انقلاب اسلامی مشغول است، بتواند از حریم روحانیت عبور کند و از آن طریق، ولایت فقیه را برکشتی تردید سوار کند، بار سنگینی از دوش آمریکا برداشته است.
حضرت آیة الله العظمی خامنه‏ای ولی امر مسلمین جهان در بیان خطر طیفهای تجدد طلب (خروج کردگان از آرمانها و اندیشه‏های امام عظیم الشأن و عدول کردگان از اصول و ارزشهای انقلاب) می‏فرمایند:
با پدیده نفاق هوشمندانه برخورد کنید. پدیده نفاق خطرناک است، چیزی که توانست در صدر اسلام، کوشش مجاهدین مؤمنین را در نهایت معطل بگذارد، نیروها و لشگریان دشمنان قداره کش نبود. بلکه حیله‏ها و مکرها و خدعه‏های دشمنان نقابدار منافق بود.(150)
معظم له با ارائه ملاک و معیار برای شناخت این پدیده خطرناک می‏فرمایند:
منافق را می‏شود از همراهی با دشمن شناخت... هر کس با دشمن همراهی کند، مورد سوء ظن است.(151)
امام خمینی (قدس سره) این - ودیعه الهی و حجت خدا - می‏فرمایند:
ولایت فقیه است که جلوی دیکتاتوری را می‏گیرد. اگر ولایت فقیه نباشد، دیکتاتوری می‏شود.(152)
این ذخیره الهی و گوهر یکدانه در فرازی دیگر می‏فرمایند:
به حرف آنهایی که برخلاف مسیر اسلام هستند و خودشان را روشنفکر حساب می‏کنند و می‏خواهند ولایت فقیه را قبول نکنند، گوش ندهید.
اگر چنانچه فقیه در کار نباشد، ولایت فقیه در کار نباشد، طاغوت است. یا خداست یا طاغوت. اگر به امر خدا نباشد، رئیس جمهور با نصب فقیه نباشد، غیر مشروع است، وقتی غیر مشروع شد، طاغوت است.(153)