تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

4- نفوذ و استحاله؛ شیوه جدید براندازی‏

تجربه‏ها و توطئه‏های مکرر ولی ناموفق دشمنان انقلاب اسلامی، آنها را به سوی عملیات براندازی از طریق شیوه‏های متفاوت دیگر سوق داد. کما اینکه صهیونیست‏ها در کنفرانس علمی و تحقیقاتی که به منظور دستیابی به بهترین راه برای مبارزه با مذهب تشیع و انقلاب اسلامی در چند سال قبل ترتیب داده بودند و چندین تن از مقامات امنیتی - نظامی آمریکا و دهها تن از پژوهشگران امور خاورمیانه از دانشگاههای رژیم اشغالگر قدس، آمریکا و مؤسسات تحقیقاتی غرب در آن شرکت داشتند، یک برنامه ده ماده‏ای شامل ترویج فساد، توزیع گسترده مواد مخدر، رشوه‏خواری، اشاعه فرهنگ پوچ‏گرایی و ... را برای مقابله با انقلاب اسلامی به تصویب رساندند.(15)
اسد همایون ضد انقلاب فراری، از همکاران سیا و مشاور فرهنگی پنتاگون در خصوص این شیوه جدید می‏گوید:
باید روی کودتا قلم قرمز کشید. زیرا با وجود حمایتهای مردمی از جمهوری اسلامی امکان کودتا وجود ندارد، موج نظامی و جنگ مسلحانه هم فایده‏ای ندارد. باید مردم را برانگیخت(16)
نفوذ و استحاله واقعیتی انکار ناپذیر است که استکبار جهانی پس از ارزیابی از عملکرد ناموفق خود در یک دهه مواجهه و مقابله با انقلاب اسلامی، به آن روی آورده است.
فرخ داداشپور از عناصر ضد انقلاب و وابسته به رژیم منحوس پهلوی به همفکران خود می‏گوید:
اگر مبارزه با نظام را صد کیلومتر فرض کنیم، از کیلومتر صفر تا 95 آن تنها باید فعالیت‏های فرهنگی، سیاسی و تبلیغاتی باشد و ما فعلاً در این مرحله هستیم.(17)
در واقع امروز علاوه بر محاصره تبلیغاتی، اقتصادی، نظامی و تلاش دیپلماتیک برای در انزوا قرار دادن جمهوری اسلامی ایران، نفوذ و استحاله اساسی‏ترین شیوه آمریکایی‏ها و صهیونیست‏ها علیه انقلاب اسلامی می‏باشد. در خصوص تغییر شیوه استکبار، غلامحسین میرزا صالح یکی از عناصر ارتجاع روشنفکری به نقل از منوچهر گنجی وزیر آموزش و پرورش رژیم منحوس پهلوی می‏گوید:
دولت آمریکا به خصوص کنگره آمریکا در این اواخر دیگر حامی و پشتیبان گروههای تندرو، گروههایی که معتقد به اعمال خشونت هستند، نیست و علت آن هم این است که این برنامه که در سالهای اخیر مورد حمایت دولت آمریکا بود، عملاً با شکست مواجه شده‏است.(18)
نکته قابل تأمل، همسویی جریان‏های داخلی و خارجی در این راهکارها می‏باشد.
ابراهیم یزدی سرکرده نهضت به اصطلاح آزادی در پاسخ به خبرنگار رادیو صدای ایران در خصوص اعتقاد به استحاله نظام، چنین می‏گوید:
ببینید، هر چی اسمش را می‏خواهید بگذارید، نظام سیاسی هیچ کشوری ایستا نیست،... نظام‏های سیاسی مثل همه پدیده‏های انسانی دائم در تغییر و تحول هستند(19)
محمد توسلی از عناصر نهضت به اصطلاح آزادی در یکی از جلسات داخلی این گروهک اظهار می‏دارد:
ما به مبارزه علنی، آرام و مسالمت‏آمیز اعتقاد داریم و معتقدیم باید درون همین حاکمیت تحولات ایجاد کرد و نظام را استحاله کرد
استاد شهید آیةالله مرتضی مطهری می‏فرمایند:
هنگامی که یک نهضت اجتماعی اوج می‏گیرد و جاذبه پیدا می‏کند و مکتب‏های دیگر را تحت الشعاع قرار می‏دهد، پیروان مکتب‏های دیگر برای رخنه کردن در آن مکتب و پوسانیدن آن از درون، اندیشه‏های بیگانه را که با روح آن مکتب مغایر است، وارد آن مکتب می‏کنند و آن مکتب را به این ترتیب از اثر و خاصیت می‏اندازند و یا کم اثر می‏کنند....
... نفوذ و نشر اندیشه‏های بیگانه.... خطری است که کیان اسلام را تهدید می‏کند.(20)
بنابراین دشمن در استحاله انقلاب به دنبال رسیدن به اهداف زیر می‏باشد:
1- مقابله با دین محوری و حاکمیت ارزشهای دینی به منظور از بین بردن نقطه قوت فرهنگی انقلاب یا به تعبیر دیگر عقبه انقلاب.
2- مقابله با نظام سیاسی مبتنی بر دین (نظام ولایی) به منظور ضربه زدن به ستون اصلی نظام و انقلاب.
3- جدا سازی تدریجی مردم از نظام برای خالی کردن پشتوانه اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.
4- ایجاد بستر مناسب برای تغییر پذیری مردم و مسئولین و انصراف از پافشاری بر اصول و ارزشهای انقلاب و اندیشه‏های امام عظیم الشأن راحل.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیة الله العظمی خامنه‏ای در اهمیت این خطر و بیان عبرتهای عاشورا می‏فرمایند:
اگر امروز من و شما جلوی این قضیه را نگیریم، ممکن است پنجاه سال دیگر، ممکن است پنج سال دیگر، ممکن است ده سال دیگر، یک وقت دیدید جامعه اسلامی ما هم کارش به آنجا رسید، تعجب نکنید. مگر چشمان تیزی تا اعماق را ببیند، نگهبان امینی راه را نشان بدهد... والا اگر رها کردیم، باز همان وضعیت پیش می‏آید و آن وقت همه این خونها به هدر می‏رود.(21)
لذا می‏توان گفت نفوذ عوامل بیگانه و خود باخته در بدنه یک نظام و استحاله آن از مؤثرترین شیوه‏های براندازی است.
استحاله حرکتی است آرام و حساب شده که در نهایت منجر به تغییر دیدگاه ارزشی و فرهنگ مردم خواهد شد، اما با ظرافتی فوق العاده که مورد ظن قرار نگیرند به طوری که افراد احساس کنند آنچه را که اکنون معتقد به آن هستند همان اندیشه ناب و اصیل اولیه است.
قدم اول در استحاله، التقاط در مبانی فکری است و تدریجاً، در صورت موفقیت، از سیاست جایگزینی استفاده خواهند کرد.
ادوارد شرلی یکی از مقامات سابق سیا در این خصوص می‏گوید:
کلید اصلی برای ایجاد یک تغییر بنیادین در سیاست‏های ایران،از بین بردن خصوصیات انقلابی رژیم ایران است و این فقط با تحریم اقتصادی بدست نمی‏آید، بلکه باید نفوذ روحانیان را از بین برد و عقاید انقلابی از درون تهی شود.(22)