تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

4-2- اشاعه ابتذال یا پوچ‏گرایی (نیهیلیسم)

همانطور که در شرح ویژگی‏ها و خصوصیات روشنفکر نماها گفته شد، فساد اخلاقی دامنگیر بسیاری از عناصر این جریان می‏باشد. لذا یکی از اقدامات آنها برای استحاله انقلاب اسلامی اشاعه و ترویج ابتذال و پوچ‏گرائی در قالب شعر، داستان و ادبیات می‏باشد.
"بهمن مقصودرو" در گفتگویی با مجله آدینه اظهار می‏دارد:
در جایی که سینمای ایران سعی می‏کند به سمت واقع‏گرایی و رئالیسم حرکت کند، عدم وجود رابطه درست زن با آدمیان اطرافش، این سینما را از واقعیت دور می‏کند، در سینمای ایران می‏بینم که زن جلوی شوهرش که با او محرم است روسری به سر دارد... باید آزادی منطقی بیشتری برای سینما قائل شد.(90)
احمد شاملو یکی از مبلغین ارتجاع روشنفکری، معتقد است:
بررسی‏هایی که دانشمندان جرم شناسی به عمل آورده‏اند، نشان می‏دهد این تصور رایج که ادبیات و عکس‏های جنسی به اصطلاح، صور قبیح موجب فساد اخلاقی، انحطاط جامعه، بی‏عفتی و افزایش جنایات جنسی می‏شود، صحیح نیست. بلکه صرفاً از تعصبات اخلاقی و سنتی آب می‏خورد.(91)
از دیگر عناصر ارتجاع روشنفکری که سعی در ترویج ابتذال و پوچ‏گرایی دارد رضا براهنی می‏باشد که در آثار او (رازهای سرزمین من، آواز کشتگان و...) اشاعه لاابالی‏گری، همجنس‏بازی و... در قالب شعر و داستان، زیاد به چشم می‏خورد.
بنابراین مأموریت بعدی این قشر در ضدیت با دین و ارزشهای دینی، همانا اشاعه و ترویج ابتذال و پوچ‏گرایی با استفاده از ابزارهای نوشتاری، هنری و... می‏باشد.
عباس معروفی در کتاب آخرین نسل برتر می‏نویسد:
... و می‏گفت: اون وقتا که جوون بودم، تویه سفر خارجی، عاشق یه دختر بلغاری شدم. دختر نجیبی بود، خیلی منو دوس داشت، منم دوستش داشتم ولی اگر می‏خواستم بگیرمش حالا هزارتا زن داشتم...(92)
به موازات عناصر ارتجاع روشنفکری که با قلم، زبان و هنر، اقدام به اشاعه و ترویج ابتذال می‏نمایند، عده‏ای دیگر، با تسامح و تساهل خود باعث هموار شدن راه ترویج فساد و مقابله با ارزشهای دینی می‏گردند.