تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

4-2- سکولاریسم‏

از دیگر نظریه‏هایی که محافل به اصطلاح علمی و آکادمیک و ارتجاع روشنفکری به منظور مقابله با حکومت دینی و ولایت فقیه در حال ترویج آن هستند، نظریه سکولاریسم می‏باشد.
سکولاریسم از واژه سکولارم مشتق شده و دارای ریشه انگلیسی سکولار است. سکولار در اصطلاح، به معنای دنیایی و سکولارم به معنای این عصر یا زمان حاضر می‏باشد.(185)
در فلسفه دنیاگرایی سکولاریسم - که از شاخه‏های لیبرالیسم محسوب می‏شود - تنها اهمیت و سود جهان هستی برای انسان تنها، مربوط به میزان تمتعات مادی و استفاده‏ای است که بشر می‏تواند از آنها داشته باشد.
از نتایج سکولاریسم، تلاش هرچه بیشتر برای مادی کردن زندگی و دنیوی کردن انسان می‏باشد و بر همین اساس نظریه پردازان سکولار باعث شدند تا دین در جوامع غربی از زندگی بشری رخت بر بسته و این جوامع کاملاً دنیایی شوند.
سکولاریسم، توسط تاجران و دلالان اقتصادی اروپا طراحی و ترویج شد. این گروه که صاحبان تجارت آن عصر بودند، فرهنگ، علم و فلسفه خاص خویش را که مبتنی بر فرهنگ قدرت و سوداگری بود، در دوران رنسانس ترویج می‏کردند. به طور خلاصه ویژگیهای صاحبان اندیشه سکولار و تاجران بزرگ اروپا را چنین توصیف کرده‏اند: خشونت، خودخواهی، حرص، شهرت‏طلبی، جاه‏طلبی و بی‏اعتقادی به دین. آنها برای رسیدن به سود بیشتر تمام اعمال خلاف اخلاق و محرمات دینی را مباح دانسته و بدین ترتیب مرام اباحی‏گری را که عبارت بود از بی‏اعتنایی به بایدها و نبایدهای دینی گسترش دادند تا جایی که این نظریه در اروپا حاکم شد.
سکولاریسم (اصالت دنیا و حذف دین از صحنه زندگی) دارای پیامدها و آثاری از جمله، جدا کردن علم از قلمرو دین می‏باشد. تخلیه نهادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و هنری از معانی دینی در نهایت باعث شد تا سکولاریسم به عنوان نظریه جدایی دین از سیاست به صورت مطلق ترویج گردد.