تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

6-6- فضا سازی در داخل کشور و شکل‏گیری اپوزیسیون‏

فعالیت گروهها، احزاب و جریان‏های سیاسی مخالف و معاند باعث می‏گردد فضای مورد نیاز آنان فراهم گردد و یقیناً در این راه از نشریات، بوق‏های تبلیغاتی استکبار، تشکیل جلسات، پخش اطلاعیه و... استفاده می‏کنند.
با فضا سازی و به عبارت دیگر، به وجود آمدن بستر مناسب، گروههای معاند، تلاش خواهند نمود تا تدریجاً به داخل سرریز شده و اپوزیسیون را در داخل کشور شکل دهند و چنانچه به این نقطه از فعالیت سیاسی برسند، طبیعی است که از آن به عنوان اهرمی برای تعارض و تقابل علیه نظام مقدس اسلامی بهره‏گیری خواهند کرد.
ابراهیم یزدی سرکرده گروهک نهضت به اصطلاح آزادی در مصاحبه‏ای با نشریه منحل شده توس می‏گوید:
تنها راه معقول، مطمئن و مفید و عملی برای بهبود اوضاع، مبارزه سیاسی با هدف تغییرات تدریجی و آرام است.
همچنین یکی از سرکردگان حزب چند نفره ملت نیز در گفتگویی اظهار می‏دارد:
ما معتقدیم که حکومت از مسیر انقلاب خارج و منحرف شده است و به کج راهه افتاده است. بنابراین، این حکومت باید برانداخته شود و حکومتی غیرمذهبی با رعایت جدایی کامل دین از دولت برسرکار بیاید.
وی در خصوص شیوه دستیابی به این موضوع، چنین گفت:
شیوه دستیابی به این هدف، انجام مبارزه قهرآمیز غیرمسلحانه مانند برپائی تظاهرات، انجام اعتصاب، تحریم انتخابات و امثالهم می‏باشد.
در همین خصوص بعضی از عناصر بریده حزب توده که اخیراً در داخل کشور تشکلی را به وجود آورده‏اند طی اطلاعیه‏ای اعلام می‏دارند:
ما اعتقاد داریم که در شرایط حساس کنونی، نیروهای اپوزیسیون آزادیخواه می‏توانند در وحدت عمل با اتحاد و پیوندی سازمان یافته، به صورت یک مجموعه متشکل پر قدرت و مؤثر علیه حکومت استبدادی دینی مبارزه خود را تقویت کنند و گسترش دهند.
حوادث سالهای اولیه انقلاب اسلامی و عملکرد گروههای مخالف و محارب نیز، این نظریه را اثبات می‏کند که آنها به دلیل عناد با دین و حکومت دینی به کمتر از انحراف و شکست نظام مقدس اسلامی و وابستگی آن به استکبار جهانی، رضایت نخواهند داد.
نقش این جریانها و گروهها در انحراف نهضت‏های معاصر و مبارزات مردم مسلمان ایران در گذشته نه چندان دور نیز نظریه فوق را به صورت کامل اثبات می‏نماید.
حضرت امام خمینی (قدس سره) می‏فرمایند:
اگر روحانیون، ملت، خطبا، علما، نویسندگان، روشنفکران متعهدی، سستی بکنند و از قضایای صدر مشروطه عبرت نگیرند، به سر این انقلاب آن خواهد آمد که به سر انقلاب مشروطه آمد.(201)
یکی از گروههای سلطنت طلب در ترسیم استراتژی مبارزه چنین توصیه می‏کند:
تشکیل مجالس و مخالفت با رژیم تحت پوشش دانشجویان، کارگران، زنان و...، در انزوا قرار دادن افراد حزب اللهی و قطع ارتباط با روحانیت، عدم شرکت در مساجد، نماز جمعه و تحریم روزنامه‏های طرفدار انقلاب، اعتصاب صنف‏های مختلف به بهانه‏های گوناگون.
حسین لاجوردی یکی از عناصر فراماسونر و مؤسس انجمن پژوهشگران ایران در این خصوص می‏گوید:
گروههای مخالف نظام باید براساس طرفداری از حکومتی ملی‏گرا، در قالب ایجاد دموکراسی و جامعه مدنی و مقابله و مخالفت با قدرت مذهبی و اسلامی با هم همکاری کنند.(202)
بنابراین به نظر می‏رسد فعالیت گروهها، احزاب و جریان‏های سیاسی مخالف و معاند در این مقطع، بخشی از یک سناریو به منظور استحاله سیاسی یا براندازی سیاسی باشد و لذا تردیدی نیست که با این اهداف، جریان‏های سیاسی منزوی(203) دیروز از هر گوشه‏ای سر درآورده و مجدداً اعلام موجودیت نمایند.
حضرت امام خمینی (قدس سره) می‏فرمایند:
ما باید دشمن سرسخت کسانی باشیم که پرونده‏های همکاری آنان با آمریکا، از لانه جاسوسی بیرون آمد. ما باید تمام عشقمان به خدا باشد نه تاریخ. کسانی که از منافقین و لیبرالها دفاع می‏کنند، پیش ملت عزیز و شهید داده ما راهی ندارند.(204)