تربیت
Tarbiat.Org

نفوذ و استحاله‏
مرکز غدیر‏‏‏

الف) شکل‏گیری انقلاب اسلامی:

بدون شک یکی از مهمترین عوامل شکل‏گیری و پیروزی انقلاب اسلامی، حاکمیت فرهنگ و ارزشهای اسلامی بوده است. آرمانهای انقلابی مردم، ریشه در ارزشهای اسلامی داشت و محتوا و شعارهای انقلاب برخواسته از مکتب بود و خط مشی مبارزه و اصول آن نیز از اسلام سرچشمه می‏گرفت.
مکتب اسلام بود که در جذب و تحرک بخشیدن به نیروهای مؤمن و استوار، نقش عمده و تعیین کننده داشت. هدف اصلی قیام مردم به حاکمیت رساندن موازین و ارزشهای اسلامی بود.(8)
بنابراین انقلاب اسلامی، انقلابی نبود که در اثر فعالیت احزاب، سندیکاها و اتحادیه‏ها شکل گرفته باشد. زیرا این گونه اقدامات که به عنوان جریان راست معروف می‏باشد، عمدتاً منجر به رفرم می‏شود، نه یک انقلاب واقعی و یا چنانچه بتوانند با بهره‏گیری از عوامل دیگر تأثیری بیشتر از یک رفرم از خود باقی بگذارد، مقطعی و گذرا خواهد بود.
همچنین انقلاب اسلامی در اثر حرکت‏های به اصطلاح نظامی و مسلحانه از قبیل تشکیل جبهه آزادیبخش، که از بخش‏های جریان چپ (تحت تأثیر شوروی سابق بود)، نیز شکل نگرفت.
با استدلال به اینکه آمریکایی‏ها در اواسط دهه پنجاه به ایران لقب جزیره ثبات داده بودند و ساواک نیز موفق شده بود گروههای چپ، راست و التقاط را عملاً متلاشی نماید، می‏توان دریافت که شکل‏گیری انقلاب اسلامی ریشه در فرهنگ متعالی اسلام داشته است.
بنابراین در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نقش تعیین کننده عامل فرهنگی و حاکمیت ارزشهای اسلامی، کاملاً آشکار می‏باشد.