تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد19
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

ده صفت برجسته داود (علیه السلام )

بعضی از مفسران از چند آیه فوق ده موهبت بزرگ الهی برای داود استفاده کرده اند که هم مقام والای این پیامبر را روشن می کند و هم ویژگیهای یک انسان کامل را:

1 - به پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) با آن عظمت مقام دستور می دهد که در صبر و شکیبائی به داود اقتدا کند و از تاریخ او کمک گیرد (اصبر علی ما یقولون و اذکر) .

2 - او را به مقام عبودیت و بندگی توصیف می کند و در حقیقت نخستین ویژگی او را همین مقام عبودیتش می شمرد (عبدنا داود) نظیر همین معنی را در مورد پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) در مساءله معراج می خوانیم آنجا که می گوید: سبحان الذی اسری بعبده . . . منزه است خداوندی که بنده خود را شبانه حرکت داد . . . (اسراء - 1) .

3 - او دارای قوت و قدرت (بر اطاعت پروردگار و پرهیز از گناه و تدبیر امور مملکت ) بود (ذا الاید) همانگونه که در مورد پیغمبر اسلام نیز می خوانیم هو الذی ایدک بنصره و بالمؤمنین : او کسی است که تو را با یاری خود تقویت کرد، همچنین به وسیله مؤمنان (انفال - 62) .

4 - او را به اواب بودن که مفهومش بازگشت مکرر و رجوع پی درپی به ساحت قدس خداوند است توصیف می کند (انه اواب ) .

5 - تسخیر کوهها را با او در تسبیح صبحگاهان و شامگاهان، از افتخاراتش می شمرد (انا سخرنا الجبال معه یسبحن بالعشی و الاشراق ) .

@@تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 242@@@

6 - هماوازی پرندگان را با او در نیایش و تسبیح خدا یکی از مواهب خدادادی او می شمرد (و الطیر محشورة ) .

7 - نه تنها در آغاز با او همصدا بودند که هر بار او به تسبیح خدا باز می گشت با او هم آواز می شدند (کل له اواب ) .

8 - خداوند ملک و حکومتی به او داد که پایه های آن را محکم ساخته بود، و وسائل مادی و معنوی برای نیل به این مقصود را در اختیارش ‍ گذارده بود (و شددنا ملکه ) .

9 - سرمایه مهم دیگر خدادادیش علم و دانش فوق العاده بود، همان علم و دانشی که هر جا باشد منبع خیر کثیر و سرچشمه هر نیکی و برکت است (و آتیناه الحکمة ) .

10 - و بالاخره منطقی نیرومند و گفتاری مؤثر و نافذ و قدرت بر داوری قاطع و عادلانه به او ارزانی شده بود (و فصل الخطاب ) . ** تفسیر کبیر فخر رازی ذیل آیات مورد بحث جلد 26 صفحه 183 . ***

و به راستی پایه های هیچ حکومتی بدون این صفات : علم، قدرت منطق، تقوای الهی، توانائی بر ضبط نفس، و نیل به مقام عبودیت پروردگار محکم نمی شود .

@@تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 243@@@