تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد19
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

1 - آیا نفخ صور دو بار انجام می گیرد یا بیشتر؟

مشهور در میان علمای اسلام دو مرتبه است، و ظاهر آیه مورد بحث نیز همین می باشد جمع بندی آیات دیگر قرآن نیز خبر از دو ((نفخه )) می دهد، ولی بعضی تعداد آن را سه نفخه و یا حتی چهار نفخه دانسته اند .

به این ترتیب که نفخه اولی را نفخه ((فزع )) می گویند .

@@تفسیر نمونه جلد 19 صفحه 538@@@

این تعبیر از آیه 87 سوره نمل گرفته شده : و یوم ینفخ فی الصور ففزع من فی السماوات و من فی الارض : هنگامی که در صور دمیده می شود همه کسانی که در آسمان و زمین هستند در وحشت فرو می روند .

و نفخه دوم و سوم را نفخه ((مرگ )) و ((حیات )) می دانند که در آیات مورد بحث و آیات دیگر قرآن به آن اشاره شده، یکی را نفخه ((صعق )) می گویند (صعق هم به معنی بیهوش شدن و هم مردن آمده است ) و دیگری را نفخه ((قیام ))

کسانی که احتمال نفخه چهارمی داده اند ظاهرا از آیه 53 سوره یس ‍ گرفته اند که بعد از نفخه حیات می گوید ان کانت الا صیحة واحدة فاذا هم جمیع لدینا محضرون تنها یک صیحه خواهد بود و به دنبال آن همه آنها نزد ما حاضر می شوند .

و این نفخه ((جمع و حضور)) است .

ولی حق این است که دو نفخه بیشتر نیست و مساءله فزع و وحشت عمومی در حقیقت مقدمه ای است برای مرگ جهانیان که به دنبال نفخه اولی یا صیحه نخستین حاصل می شود، همانگونه که نفخه جمع نیز دنباله همان نفخه حیات است و به این ترتیب دو نفخه بیش نخواهد بود ((نفخه مرگ )) و ((نفخه حیات )) .

شاهد دیگر این سخن آیه 6 و 7 سوره نازعات است، آنجا که می گوید: یوم ترجف الراجفة تتبعها الرادفة : ((روزی که زلزله کوبنده همه جا را بلرزاند و به دنبال آن زلزله ای که بندگان را زنده و همردیف می سازد واقع می شود)) .