تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد16
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

آیه 26-29

آیه و ترجمه

وَ لَهُ مَن فی السمَوَتِ وَ الاَرْضِ کلُّ لَّهُ قَنِتُونَ(26)

وَ هُوَ الَّذِی یَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ وَ هُوَ أَهْوَنُ عَلَیْهِ وَ لَهُ الْمَثَلُ الاَعْلی فی السمَوَتِ وَ الاَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ(27)

ضرَب لَکُم مَّثَلاً مِّنْ أَنفُسِکُمْ هَل لَّکُم مِّن مَّا مَلَکَت أَیْمَنُکُم مِّن شرَکاءَ فی مَا رَزَقْنَکمْ فَأَنتُمْ فِیهِ سوَاءٌ تخَافُونَهُمْ کَخِیفَتِکمْ أَنفُسکُمْ کذَلِک نُفَصلُ الاَیَتِ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ(28)

بَلِ اتَّبَعَ الَّذِینَ ظلَمُوا أَهْوَاءَهُم بِغَیرِ عِلْمٍ فَمَن یهْدِی مَنْ أَضلَّ اللَّهُ وَ مَا لهَُم مِّن نَّصِرِینَ(29)

ترجمه،

26 - و از آن اوست تمام کسانی که در آسمانها و زمینند، همگی در برابر او خاضع و مطیعند .

27 - او کسی است که آفرینش را آغاز کرد سپس آن را باز می گرداند، و این کار برای او آسانتر می باشد، و برای او توصیف برتر در آسمان و زمین است و او است شکست ناپذیر و حکیم .

28 - خداوند مثالی از خودتان برای شما زده، آیا (اگر مملوک و بردهای داشته باشید) این مملوکهایتان هرگز شریک شما در روزیهائی که به شما داده ایم می باشد،

@@تفسیر نمونه جلد 16 صفحه 409@@@

آنچنان که هر دو مساوی باشید و از تصرف مستقل و بدون اجازه آنها بیم داشته باشید، آنگونه که در مورد شرکای آزاد بیم دارید؟ این چنین آیات خود را برای کسانی که تعقل می کنند شرح می دهیم .

29 - بلکه ظالمان از هوی و هوسهای خود بدون علم و آگاهی پیروی می کنند، و چه کسی می تواند آنها را که خدا گمراه کرده است هدایت کند؟ و برای آنها هیچ یار و یاوری نخواهد بود!

تفسیر: