تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

اهمیّت نماز جمعه‏

در این زمینه، احادیث بسیاری نقل شده که در اینجا مجال پرداختن به آنهانیست.**به منابع زیر مراجعه کنید: بحارالانوار، ج 89، ص 122. وسائل‏الشیعه، ج 5، ص 1. من‏لایحضر، ج 1، ص 409، کنزالعمال، ج 7، ص 707 و ج 8، ص 368.***
رسول خدا صلی الله علیه و آله نماز جمعه را «حج مساکین» دانسته**الجمعة حجّ المساکین، بحارالانوار، ج 89، ص 199.*** و آنرا موجب آمرزش گناهان شمرده است.**وسائل‏الشیعه، ج 5، ص 3.***
نماز جمعه، نمایش وحدت و قدرت مسلمانان و میعاد نمازگزاران مؤمن است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله در آغاز هجرت، وقتی به مدینه رسید، اوّلین نماز جمعه را برای مردم بپا داشت و این اجتماع شکوهمند و سازنده را پایه گذاری کرد.
این نماز، بعد سیاسی و حکومتی دارد. خطیب و امام جمعه، یا حاکم مسلمین است، یا کسی که از طرف رهبری، به این سمت منصوب شده است. برکات و آثار سازنده تربیتی و اجتماعی این عبادت سیاسی بسیار است، که به چند نمونه اشاره می‏شود:
1- تقویت روحیّه اخوت و برادری‏
چرا که همه، از هر جا، در یک مجمع و مصلاّ گرد می‏آیند و با رنگ‏ها و نژادهای مختلف کنار هم می‏نشینند. آنچه در نماز جماعت بود، به مراتب بیشتر و قوی‏تر در نماز جمعه، این تجمّع هفتگی مسلمانان وجود دارد.
2- تشکّل نیروهای اسلام‏
این عبادت، به نوعی مسلمانان را بر محور عبادت و نماز، تکشّل و یکپارچگی می‏بخشد و مایه ارعاب دشمنان اسلام و خنثی شدن توطئه‏های تفرقه افکنانه و شایعه‏های آنان است.
3- رشد فکری - سیاسی مسلمان‏
به مقتضای مطالب آگاهی بخشی که در خطبه‏های جمعه بیان می‏شود، مردم از مسائل سیاسی کشور خود و جهان با خبر می‏شوند و با آشنایی به وظایف اجتماعی خویش، در صحنه اجتماع حضور بیشتر می‏یابند.
4- تقویت روحیه جمعی‏
این نیز از آثار نماز جمعه است که قطره‏های پراکنده افراد انسانی را در یک اقیانوس، گرد می‏آورد و همه با ارتباط متقابل و شناسایی هم، روحیه اجتماعی پیدا می‏کنند و انزوا و فردگرایی از بین می‏رود.
5 - مرکزیّت بسیج مردم‏
سنگر نماز جمعه، بهترین جای دعوت مردم به بسیج شدن برای جهاد و دفاع و حلّ مشکلات اجتماعی و یاری رسانی به دیگران است. این قدرت عظیم مردمی که در نماز جمعه متجلّی می‏شود، همواره مورد توجّه بوده و در صدر اسلام نیز، رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام از مساجد و پس از خطبه‏ها، افراد را بسیج کرده و به جبهه‏های جهاد، می‏فرستادند.
و بسیاری آثار دیگر...**درباره نماز جمعه، جزوه «نماز شکوهمند جمعه...» از انتشارات در راه حق، برای مطالعه مفید است.***