تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

ابعاد عبادت‏

در فرهنگ اسلام، عبادت فراتر از نمونه هایی چون نماز و روزه است. همه کارهای شایسته‏ای که به نفع مردم نیز باشد، عبادت است. به برخی از کارها که در اسلام، عبادت به حساب آمده، اشاره می‏کنیم:
1- تفکر در کار خدا
امام صادق علیه السلام می‏فرماید:
«لَیْسَت الْعبادَةُ کَثرَةَ الصَّلوةِ والصَّومِ، اِنَّما اَلْعِبادَة التفَّکُّرُ فی اَمرِاللَّهِ»**میزان الحکمه، ج‏7، ص‏542. ***عبادت، زیاد نماز خواندن و روزه گرفتن نیست، همانا عبادت، اندیشیدن در امر خداست.
تفکری که انسان را به خدا نزدیک و آشنا سازد عبادت به حساب آمده است.

2- کسب و کار
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
«اَلْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً اَفْضَلُها طَلَبُ الْحَلالِ»**وسائل‏الشیعه، ج‏12، ص‏11.*** عبادت، هفتاد بخش است، برترین آنها طلب حلال و به دنبال روزی رفتن است.
3- آموختن دانش‏
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:
«مَنْ خَرَجَ یَطْلُبُ باباً مِنَ الْعِلْمِ لِیَرُدَّ باطلاً الَی الحقِّ و ضالاً اِلَی الهُدی کانَ عَمَلهُ کعبادةِ اربعین عاماً»**محجةالبیضاء، ج‏1، ص‏19.*** کسی که از خانه به دنبال آموختن دانش بیرون برود، تا با آن، باطلی را ردّ کند و گمراهی را به هدایت بکشد. کار او همچون چهل سال عبادت است.
4- خدمت به مردم‏
روایات بسیاری است که خدمت به مردم و رسیدگی به مشکلات آنان را از بسیاری از عبادت‏ها و حجّ مستحب، به مراتب برتر به حساب آورده است. به قول سعدی:
عبادت به جز خدمت خلق نیست - به تسبیح و سجاده و دلق نیست‏
5 - انتظار حکومت عدل جهانی‏
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ»**نهج الفصاحه، جمله 409.*** انتظار فرج وگشایش (با آمدن امام زمان علیه السلام ) برترین عبادت است.
روشن است که انتظار مثبت و سازنده که زمینه سازی و تلاش برای دولت عدل مهدی علیه السلام را نیز به همراه داشته باشد.
پس رنگ و صبغه الهی دادن به کارها، بر ارزش آنها می‏افزاید وآنها را عبادت وگاهی برتر از عبادت می‏سازد. نیّت صحیح، اکسیری است که هر فلز بی‏ارزش را، طلا می‏سازد وکارهایی که با نیّت تقرّب به خدا انجام گیرد، عبادت می‏شود. بااین حساب، می‏توان گفت ابعاد ونمونه‏های عبادت، قابل شمارش نیست وحتّی نگاه پر مهر به پدر ومادر، نگاه به چهره علما، نگاه به قرآن و کعبه و رهبر عادل یا برادر دینی هم عبادت است.**سفینةالبحار، کلمه «نظر».***