تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

صراط مستقیم‏

وقتی سخن از راه راست است، راه‏های غیر مستقیم هم مطرح می‏شود. اگر شناختی به این «بیراهه»ها پیدا کنیم، «راه» را هم بهتر خواهیم شناخت. فهرستی از راه‏های غیر مستقیم از این قرار است:
راه‏های غیر مستقیم‏
1- راه هوس‏ها، که هنگام غضب و شهوت و طوفان غرائز پیش می‏آید.
2- راه هوس‏های دیگران.
3- راه افراط و تفریطها و یکسونگری‏ها.
4- راه وسوسه‏های شیطانی و جلوه‏های آن.
5 - راه طاغوت‏ها، که انسان‏ها را با تهدید و تطمیع، به آن می‏کشند.
6- راه دنیاطلبی، که انسان بخاطر مال و مقام، به فکر راضی کردن این و آن افتد.
7- راه‏های بدون برهان و منطق و بر اساس موج و جوّ کاذب.
8 - راهی که انسان، بی فکر و مشورت و تجربه برگزیده است.
9- راهی که روندگان را به هلاکت کشانده است (راه‏مغضوبان وگمراهان)
10- راه سلیقه‏ها و آراء شخصی و عادت‏های نابجا.
پس راه مستقیم کدام است؟
راه خدا: «إِنَّ رَبّی عَلَی صَرَ طٍ مُّسْتَقِیمٍ»**هود، آیه 56.***
راه انبیاء: «إِنَّکَ عَلَی‏ صِرَطٍ مُّسْتَقِیمٍ»**زخرف، آیه 43.***
راه عبودیت و پرستش: «وَأَنِ اعْبُدُونِی هَذَا صِرَطٌ مُّسْتَقِیمٌ»**یس، 62.***
راه رهبران معصوم: امام صادق علیه السلام فرمودند: «واللّه نحنُ الصّراطُ المُستَقیم»**نورالثقلین، ج 1، ص 17.***
راه پیوند وتمسّک به خدا وقانون او: «وَمَنْ یَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِیَ»**آل عمران، آیه 101.***
چند تذکّر
1- راه مستقیم، نسبت به اشخاص، زمان‏ها و شرایط مختلف، گاهی متفاوت می‏شود. یکجا سکوت است، گاهی فریاد. گاهی بذل مال است، گاهی نثارجان، برای کسی تحصیل است، برای دیگری کار و... (البته نباید این سخن دستاویز فرار از مسئولیت‏های دینی و اجتماعی برای رفاه‏طلبان شود)
2- آنان که در صراط مستقیمند و از شرایط و امکانات ویژه‏ای برخوردارند، نباید دیگران را (که آنها هم در راه خدا، کار دیگری می‏کنند) مورد انتقاد و عیبجویی قرار دهند. چرا که راه‏های رسیدن به رضای خدا بسیار است و درجات اعمال افراد، متفاوت می‏باشد و چه بسا همه، زیر یک پرچم، با مرکب‏های مختلف، صراط مستقیم را طی کنند.
3- بودن در صراط مستقیم، اگر مهمّ است، مهم‏تر از آن، استمرار حرکت در راه راست است. زیرا انسان‏ها در معرض لغزش و انحرافند و در حدیثی از علی علیه السلام در معنای این آیه، آمده که یعنی: آینده عمر ما را نیز، راه مستقیم قرار بده.**تفسیر نمونه، به نقل از تفسیر صافی.***
4- انسان در عالیترین درجه تکامل (حتی عصمت هم) باید از خداوند، راه مستقیم را بطلبد، زیرا این راه، دارای درجاتی است و مثل نور و علم و حرکت، قابل تکامل و افزایش است. قرآن در مورد هدایت افزون‏تر برای هدایت یافتگان، می‏فرماید: «وَیَزِیدُ اللَّهُ الَّذِینَ اهْتَدَوْاْ هُدیً»**مریم، آیه 76.***
و در اوّل دعای مکارم‏الاخلاق هم، امام سجاد علیه السلام از خداوند می‏طلبد که ایمان ویقین وخواسته وهدف را به کاملترین و عالیترین نوع و درجه برساند.
5 - تشخیص صراط مستقیم دشوار است و حرکت در آن، همچون عبور از راهی باریک و لغزنده و باریک‏تر از مو و برنده‏تر از شمشیر است. بیشتر مردم، یا در تشخیص آن دچار گمراهی می‏شوند، یا در پیمودن آن، به انحراف کشیده می‏شوند. یکی در عقاید، منحرف می‏شود، دیگری در عمل، بیراهه می‏رود. یکی «جبری» می‏شود، دیگری «تفویضی» می‏گردد، یکی از رهبران معصوم را تا حد خدایی بالا می‏برد و غلّو می‏کند،**مثل آنان که حضرت عیسی علیه السلام و حضرت علی علیه السلام را خدا می‏دانند.*** یکی آنان را در حدّ انسان‏های عادی و حتی مجنون و ساحر می‏شمارد.
یکی زیارت امامان و شهیدان را شرک می‏داند.**همچون وهابی‏ها.*** دیگری حتّی به درخت و سیمان، ریسمان می‏بندد و حاجت می‏طلبد، یکی در دنیا غرق می‏شود، دیگری رهبانیّت برمی‏گزیند. یکی آنقدر خرج می‏کند که خود، به فقر گرفتار می‏شود، دیگری دچار بخل می‏گردد. یکی از فرط غیرت، حتّی نام همسرش را نمی‏برد، دیگری زنش را بی حجاب به خیابان می‏فرستد.
اسلام، مردم را به راه راست و صراط مستقیم دعوت می‏کند، که راهی میانه و طریق وسط و اعتدال در همه امور است، حتی در مورد عبادت هم، در احادیث، بابی تحت عنوان «الاقتصاد فی‏العباده» (میانه‏روی در عبادت) مطرح است.