تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

بهانه یا تحقیق؟

با توجه به آنچه گذشت، معلوم می‏شود که کسانی هستند که روحیه تعبّد و تسلیم ندارند و در پی بهانه‏اند تا شانه از بار تکلیف و دینداری خالی کنند. از این رو مسئله «تحقیق» را عنوان می‏کنند و برای هر دستور دینی، دنبال فلسفه و دلیل می‏گردند و خیلی هم خود را روشنفکر جا می‏زنند. قرآن کریم نسبت به برخی از اینگونه افراد درباره اعتقاد به قیامت می‏فرماید:
«بَلْ یُرِیدُ الْإِنسَنُ لِیَفْجُرَ أَمَامَهُ ، یَسْئَلُ أَیَّانَ یَوْمُ الْقِیَمَةِ؟»**قیامت، آیه 5.*** گروهی می‏خواهند راه گناه را در پیش گیرند، می‏پرسند: روز قیامت کی است؟
آنان مثل کودکان بهانه‏گیری هستند که هر لحظه بهانه می‏گیرند و آن که انجام شد، بهانه‏ای دیگر. قرآن درباره چنین کسانی می‏گوید:
«وَإِن یَرَوْاْ ءَایَةً یُعْرِضُواْ وَیَقُولُواْ سِحْرٌ مُّسْتَمِرٌّ»**قمر، آیه 2.*** اگر نشانه‏ای از قدرت خدا و معجزات انبیاء مشاهده کنند اعراض کرده، می‏گویند: این هم همان سحر و جادوی معمولی و همیشگی است!
اینان در مقابل مکانیک وپزشک ومدهای خارجی ووسوسه‏های نفس و تمایلات شیطانی تسلیم‏اند وچون وچرا ندارند، ولی وقتی نوبت به دستور دین می‏رسد، اهل تحقیق و استدلال می‏شوند و قیافه هم می‏گیرند.

یک برخورد
روزی کسی پرسید: چرا نماز صبح دو رکعت است؟ گفتم نمی‏دانم. دستور خداوند است و باید انجام دهیم. همین که فهمید نمی‏دانم، قیافه روشنفکری گرفت و گفت: دنیا، دنیای علم است، امروز دیگر دین بدون علم صحیح نیست و... پرسیدم: حال تو بگو: چرا برگ درخت انار کوچک است ولی برگ درخت انگور بزرگ و پهن؟
گفت: نمی‏دانم، من هم همان قیافه را گرفته، گفتم: دنیا، دنیای علم است، علم باید ثابت کند و... اندکی از غرورش کاسته شد. گفتم برادر! قبول داریم که دنیا، دنیای علم است، ولی نه به این معنی که همه اسرار هستی را باید همین امروز بدانیم. حتماً میان برگ باریک انار و برگ پهن انگور و مزه میوه‏هایشان، رابطه‏ای در کار است که هنوز، برگ شناس و خاک شناس و گیاه شناس و میوه شناس، آنرا کشف نکرده است. پس وجود اسرار را می‏پذیریم ولی ادعای فهمیدن همه آنها را هرگز از هیچکس قبول نمی‏کنیم.
راستی... اگر ما قبل از عمل، اوّل فلسفه احکام را بدانیم، آنگاه عمل کنیم، پس خدا پرستی و تسلیم کجا می‏رود؟ وحی، برتر از علم و اسرار آمیزتر از دانش بشری است. روشنفکران چرا هر قانون و برنامه را می‏پذیرند ولی در برابر قوانین خدا و دین، در تنگنا قرار می‏گیرند و اهل منطق! می‏شوند؟