تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

نمونه هایی از اخلاص‏

علی علیه السلام ، در صفت متقین می‏فرماید:
«اِذا زکّیَ اَحَدُهُم خافَ مِمّا یُقالُ لَهُ»**نهج البلاغه، خطبه 193.*** هر گاه یکی از آنان ستایش می‏شود، از آنچه درباره‏اش گفته‏اند می‏هراسد.
مردان وارسته، هراس از آن دارند توجّه مردم به آنان، مانع توجه شان به خدا گردد خود، مصداق «یَصُدُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ»**اعراف، آیه 45.*** شوند!
شبی در سیمای جمهوری اسلامی، مصاحبه‏ای با یک رزمنده شانزده ساله پخش شد. مصاحبه گر پرسید: کار تو چیست؟ گفت: خنثی کردن مین. پرسید: تاکنون چند «مین» خنثی کرده‏ای؟ گفت: از لطف خدا زیاد. پرسید: عدد آنرا می‏دانی؟ جواب داد: می‏ترسم بگویم، شیطان مرا گول بزند و دچار عجب و غرور شوم و دوستانم که کمتر موفق بوده‏اند، احساس کوچکی کنند. اللّه‏اکبر...!
نمونه دیگر: نقل شده یکی از شاگردان مرحوم آیة الله سید عبدالهادی شیرازی، در درس اشکال کرد. هر چه استاد به نرمی جواب داد، او سرسختانه قبول نکرد. پس از تمام شدن درس، شاگرد نزد استاد آمده و باز اشکال می‏کند. مرحوم شیرازی 14 جواب علمی به وی می‏دهد. شاگردان دیگر که قدرت علمی استاد را می‏بینند، می‏پرسند: شما با این جواب‏های محکم، چرا در هنگام درس، کوتاه آمدید؟ می‏گوید: این جواب‏ها یادم بود، ولی ترسیدم اگر بگویم، روحیه آن طلبه شکسته شود و من دچار عجب و غرور شوم. صلاح آن دیدم که او آزادانه اشکال کند تا شهامت سخن گفتن در او زنده بماند.
این بزرگی روح و نیّت خالص را می‏رساند. برخی با آن همه خدمت، خود رامطرح نمی‏کنند، عده‏ای هم اگر یک سطل زباله‏ای برای خیابان و کوچه‏ای می‏دهند، نام خود را روی آن می‏نویسند تا مردم بدانند که فلانی چنین کرده است...!
اولیاء خدا کار و عبادت را برای خدا انجام می‏دهند و تنها به پاداش او چشم می‏دوزند و هر عملشان، صبغه و رنگ الهی دارد، که رنگی است ماندگار و زوال‏ناپذیر: صبغةالله... **بقره، آیه 138.*** و چه رنگی از رنگ الهی بهتر، که هرگز پاک نمی‏شود وحرارت وسرما وفقر وثروت وگمنامی وشهرت در آن اثری ندارد.
علی علیه السلام می‏فرماید:
«اَخْلِصْ لِلّهِ عَمَلَکَ وَ عِلْمَکَ وَ بُغْضَکَ وَ اَخْذَکَ وَ تَرکَکَ وَ کَلامَکَ وَ صُمْتَکَ»**فهرست، غرر، واژه اخلاص.***
کار و دانش و خشم و گرفتن و نگرفتن و سخن و سکوت خود را، خالص برای خدا گردان.
در این صورت است که کارها و آثارشان باقی می‏ماند و هر چه که وجهه و چهره خدایی داشته باشد، ماندگار است: «کُلُّ شَی‏ءٍ هالِکٌ اِلاّ وَجْهَهُ»**قصص، آیه 88.*** و آنچه که رنگ ریا و خودنمایی و شهرت‏طلبی داشته باشد، رنگ می‏بازد و چیزی برای انسان نمی‏ماند.