تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

قبله‏

نماز، رو به کعبه مقدس برگزار می‏شود. جهتی که به آن رو می‏کنیم و به نیایش خداوند می‏پردازیم، «قبله» نام دارد. گرچه به هر سو که بایستیم، رو به خداست. ولی توجه به یک کانون مقدس مانند کعبه، الهام بخش توحید و یادآور خط توحیدی ابراهیم علیه السلام است.
به علاوه، وقتی دستور این است که نماز به طرف کعبه باشد، انجام آن لازم است، وگرنه عبادت ما، فاقد روح تعبّد و تسلیم است.
در آغاز اسلام، سالها قبله مسلمانان، «بیت‏المقدس» بود. رسولخدا صلی الله علیه و آله نمی‏خواست کعبه را که به صورت بتخانه درآمده بود، قبله عبادت قرار دهد. ولی پس از هجرت، شرایطی پیش آمد که قبله مسلمانان از بیت‏المقدس به مسجدالحرام تغییر یافت. یکی از علل آن، زخم زبان هایی بود که یهودیان به مسلمین می‏زدند و می‏گفتند: شما خودتان قبله ندارید و بسوی قبله ما نماز می‏خوانید. رسولخدا صلی الله علیه و آله از این وضع، آشفته بود و انتظار گشایشی را از سوی خدا می‏کشید، که آیات قرآن نازل شد و دستور آمد که هر کجا هستید، رو به مسجدالحرام بایستید و نماز بخوانید.**آیات تحویل قبله در سوره بقره از آیه 142 تا 149 مفصل آمده است. به تفسیر این آیات رجوع کنید.*** آیات تغییر قبله، در طول تاریخ به مسلمانان این درس را می‏دهد که مستقل و آزاد باشند و زیر بار منّت دیگران، حتّی در مسائل عبادی هم نروند و شرافتمندانه زندگی کنند.
دلیل دیگرش آن بود که یهودیان به مسلمانان نگویند که شما خود قبله ندارید و بسوی قبله ما نماز می‏خوانید. این نکته، استقلال فرهنگی و شخصیت مستقل مسلمین را الهام می‏بخشد.
مسلمانان، باید در عبادت، رو به کعبه کنند، حتی در کارهایی همچون خواب و خوراک خوبست به سمت قبله باشند. ذبح حیوانات باید رو به قبله باشد، وگرنه گوشت آنها حرام می‏شود. این جهت‏گیری در همه امور به سوی کعبه توحید، درس ایمان و یاد خدا به مسلمانان می‏دهد تا همواره توجّه به خانه محبوب و معبود داشته باشند و از غفلت به درآیند.
بعلاوه، این سمت‏گیری به سوی کعبه، نظم ووحدتی شگفت وزیبا می‏آفریند وهمه مسلمانان، در هرجای دنیا که باشند، وقت نماز به سوی آن کانون خدایی رومی‏کنند. اگر کسی از فراز آسمانها به صفوف نمازگزاران کره زمین بنگرد، دایره‏های متعددی را می‏بیند که مرکزیت همه آنها کعبه است و توحید، نقطه تمرکز فکر و دل و جان و صفوف مسلمین است.
از رهگذر توجّه به قبله، علم هیئت و جغرافیا و جهت‏شناسی نیز در میان مسلمانان رشد کرد.
آری... کعبه، یادگار مبارزات توحیدی ابراهیم و اسماعیل و محمد علیهم السلام است. حضرت مهدی علیه السلام نیز در قیام جهانی خویش، به کعبه تکیه می‏کند و به اصلاح جهان می‏پردازد. این کعبه است که در نماز و نیایش، قبله یک مسلمان قرار می‏گیرد...