تربیت
Tarbiat.Org

پرتوی از اسرار نماز
حاج شیخ محسن قرائتی

آثار دنیوی نیّت‏

جز پاداش‏های اخروی و بهره‏های معنوی که از نتایج اخلاص است. یک سری آثار دنیوی هم دارد که به برخی اشاره می‏شود:
1- مدیریّت جامعه‏
اگر حسن نیّت و خلوص در مسئولان اجتماعی باشد، کارها بهتر انجام شده و عدالت، بهتر اجرا می‏شود.
علی علیه السلام به مالک اشتر می‏فرماید:
«اِسْتَعِنْ عَلَی الْعَدْلِ بِحُسنِ النِیَّة فی الرَّعیَّة»**نهج البلاغه، نامه 53.*** به وسیله حسن نیّت به مردم، برای اجرای عدالت اجتماعی کمک بگیر.
روحیه خیرخواهی خالصانه، قوی‏ترین اهرم ایجاد عدالت است.
2- بهبود وضع اقتصادی
افراد خوش قلب و خیرخواه و مخلص، حتی در امور اقتصادی و کسب و کار هم موفق‏ترند و خلوص شان پشتوانه حیثیّت اجتماعی و جلب مشتری و اعتماد مردم به داد و ستد با آنانست. شاید این کلام علوی، به این مسئله مربوط باشد که فرموده است:
«رِزْقُ الْمَرءِ عَلی‏ قَدْرِ نِیَّتِهِ»**فهرست غرر، ص 398.*** رزق هر کس به اندازه نیّت اوست.
3- روابط خوب اجتماعی‏
افراد خوش باطن و خوش نیّت، در دلها جا دارند و حتی اگر خلافی هم بکنند، بخاطر صفا و حسن نیّت، زندگی‏شان تلخ نمی‏شود و مردم دوستشان دارند.
علی علیه السلام فرموده است: «مَنْ حَسُنَت نِیَّتُهُ کَثُرَتْ مَثُوبَتُهُ وَ طابَتْ عیشَتُهُ وَ وَجَعَتْ مَودَّته»**فهرست غرر، ص 399. (کلمه نیّت)*** هر که دارای حسن نیّت باشد، موقعیت او بیشتر و زندگیش پاک‏تر می‏شود و دوستی با او لازم است.
این از جهت آثار خوب نیّت صالح بود. بر عکس، اگر نیّت‏ها ناسالم و شوم باشد. عوارض آن دامنگیر خود انسان می‏شود و غیر از عقوبت‏های اخروی، بلاهای اجتماعی هم در پی دارد.
علی علیه السلام می‏فرماید: «اِذا فَسَدَتِ النِیَّةُ وَقَعَتِ الْبَلِیَّهُ»**فهرست غرر، ص 398 (کلمه نیّت)***
هر گاه نیّت، خراب شود، بلا فرود می‏آید.
نیّت‏های قوی و انگیزه‏های خوب، حتی از بدن‏های ناتوان هم کارهای مهمّ می‏کشد. اگر انگیزه، نیرومند و الهی باشد، نه خستگی در کار است، نه نومیدی و دلسردی. به همین جهت، در هیچ یک از اولیاء خدا، خودباختگی و ضعف اعصاب، حتی در پیری دیده نمی‏شود، چرا که دل و جانشان با نیّت‏های خالص الهی سرشار است و و از او مدد می‏گیرند و در برابر همه مشکلات و بحران‏ها و دشمن‏ها و قدرت‏ها می‏ایستند. نمونه‏اش، امام امّت (قدس سرّه) که دلی آرام به یاد خدا داشت و ابرقدرت‏ها را به زانو درآورد.
امام حسین علیه السلام روز عاشورا، که با آن همه داغ‏ها و شهادت‏ها روبرو بود و اسارت خانواده خویش را پیش بینی می‏کرد، هر چه تنهاتر می‏شد و یارانش به شهادت می‏رسیدند، خودش چهره‏ای برافروخته‏تر از عشق می‏یافت و به خداوند تکیه داشت و می‏فرمود: «هَوَنَ عَلّی انّه بعَینِ اللّهِ» آنچه این شدائد را بر من آسان می‏کند آنست که می‏بینم همه در محضر خداوند است و او می‏بیند و شاهد است.
علی علیه السلام فرموده است:
«ما ضَعُفَ بَدنٌ عمّا قَوِیت عَلَیْهِ النِیّةُ»**بحارالانوار، ج 70، ص 205.*** وقتی نیّت بر چیزی، قوی و استوار باشد، بدن احساس ضعف نمی‏کند.
شاید این اشاره به آثار روانی و روحی نیّت در رفتار و عمل انسان باشد.