تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد27
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

1 - چرا سوره با فرمان قل بگو شروع شده است :

آیا بهتر این نبود گفته شود یا ایها الکافرون بدون اینکه قل در آغاز آن باشد ؟ و به تعبیر دیگر : پیغمبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) باید دستور خداوند را اجرا کند و جمله یا ایها الکافرون را به آنها بگوید : نه اینکه جمله قل را نیز تکرار کند .

پاسخ این سؤال با توجه به محتوای سوره روشن است، زیرا مشرکان عرب پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) را دعوت به سازش بر سر بتها کرده بودند . و او می بایست این

@@تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 387@@@

مطلب را از خود نفی کند، و بگوید : من هرگز تسلیم شما نمی شوم، و عبادتم را با شرک آلوده نمی کنم اگر کلمه قل در آغاز این سوره نباشد سخن سخن خدا خواهد شد، و در این صورت جمله لا اعبد ما تعبدون (من آنچه را شما عبادت می کنید نمی پرستم) و امثال آن مفهومی نخواهد داشت .

بعلاوه چون کلمه قل در پیام جبرئیل از سوی خدا بوده، پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) مؤظف است که برای حفظ اصالت قرآن آن را عینا بازگو کند، و این خود نشان می دهد که جبرئیل و رسول اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) در نقل وحی الهی کمترین تغییری نداده اند، و عملا ثابت کرده اند ماءمورانی هستند گوش بر فرمان الهی، همانگونه که در آیه 15 سوره یونس می خوانیم : قل ما یکون لی ان ابدله من تلقاء نفسی ان اتبع الا ما یوحی الی : بگو من حق ندارم که قرآن را از پیش خود تغییر دهم من فقط از چیزی پیروی می کنم که بر من وحی می شود .