تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نمونه، جلد27
آیت الله مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان‏‏‏‏‏

محتوی و فضیلت سوره ناس

انسان همیشه در معرض وسوسه های شیطانی است، و شیاطین جن و انس کوشش دارند در قلب و روح او نفوذ کنند، هر قدر مقام انسان در علم بالاتر رود و موقعیت او در اجتماع بیشتر گردد، وسوسه های شیاطین شدیدتر می شود، تا او را از راه حق منحرف سازد و با فساد عالمی عالمی را بر باد دهد .

این سوره به پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) به عنوان یک سرمشق و پیشوا و رهبر دستور می دهد که از شر همه وسوسه گران به خدا پناه برد .

محتوای این سوره از جهتی شبیه سوره فلق است، هر دو ناظر به پناه بردن به خداوند بزرگ از شرور و آفات می باشد، با این تفاوت که در سوره فلق انواع مختلف شرور مطرح شده، ولی در این سوره فقط روی شر وسوسه گران ناپیدا (وسواس خناس) تکیه شده است .

در اینکه این سوره در مکه نازل شده است یا در مدینه ؟ باز در میان مفسران گفتگو است، گروهی آن را مکی میدانند، و جمعی آن را مدنی می شمرند، ولی لحن آیاتش با سوره های مکی موافقتر است .

و با توجه به اینکه این سوره و سوره فلق طبق روایات با هم نازل شده، و سوره فلق به عقیده جمع کثیری مکی است این سوره نیز می تواند مکی بوده باشد .

در فضیلت تلاوت این سوره روایات متعددی وارد شده از جمله اینکه در حدیثی می خوانیم که پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم) شدیدا بیمار شد، جبرئیل و می کائیل (دو فرشته بزرگ خدا) نزد او آمدند، جبرئیل نزد سر پیامبر نشست و می کائیل نزد

@@تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 469@@@

پای او، جبرئیل سوره ((فلق)) را تلاوت کرد، و پیغمبر را با آن در پناه خدا قرار داد، و میکائیل سوره ((قل اعوذ برب الناس را)) .**(نورالثقلین) جلد 5 صفحه 716 و (مجمع البیان) جلد 10 صفحه 569***

در روایتی که از امام باقر (علیه السلام) نقل شده و قبلا به آن اشاره کردیم، می خوانیم : هر کسی در نماز وتر ((معوذتین)) (سوره فلق و ناس) و ((قل هو الله احد)) را بخواند به او گفته می شود ای بنده خدا ! بشارت باد بر تو که خداوند نماز وتر تو را قبول کرد)) !**(نورالثقلین) جلد 5 صفحه 716 و (مجمع البیان) جلد 10 صفحه 569***

@@تفسیر نمونه جلد 27 صفحه 470@@@