تربیت
Tarbiat.Org

زن، آن‌گونه که باید باشد (زن - خانواده - بحران)
اصغر طاهرزاده

ریشة اصلی عقب‌رفت

پرسش اصلی این است كه ریشه این همه عقب رفت بشر جدید كجاست؟ این خشونت جدید كه تمام روح و روان جوامع را در بر گرفته است از كجا شروع شده است؟ اگر همچنان بشر جلو برود به كجا می رسد؟ آیا باید فكری و عملی برای نجات بشر از این عقب گردِ بزرگ انجام داد؟ از كجا باید شروع كرد؟ و بر چه چیزی و چقدر باید تأكید نمود؟
وقتی دقیقاً معنی خانواده در مكتب اسلام شناخته شد و تأثیر دراز مدت و كوتاه مدت آن مورد ارزیابی قرار گرفت و متوجه شدیم باید بیش از پیش بر روی خانواده به معنی دینی آن تأكید كنیم و بفهمیم خانه، اولین هسته توحیدی است كه اعضای خود را برای شایستگی به قرب الهی آماده می كند. راه حل گمشده است، ولی مشكلات را، اساسی یافته‌ایم و دیگر به شعارها و پیشنهادهای غیر واقعی برای رفع مشكل،كه یا مشكل را بیشتر و یا پنهان می‌كند، دل نمی‌بندیم.
مدرنیته فرهنگ انسان محوری به جای خدا محوری را پایه‌گزاری كرد و در آن فرهنگ، نفس‌ امّاره برنامه‌ریز بشریت شد و در چنین فضایی شعارِ برابری زن و مرد، عملاً معنی‌اش عدم وفاداری واقعی زن و مرد نسبت به خانواده گشت و «آزادی» معنی‌اش بی‌بند و باری و آزادی برای حاكمیت سود و سرمایه شد و عدالت زیرپا قرار گرفت.