تربیت
Tarbiat.Org

زن، آن‌گونه که باید باشد (زن - خانواده - بحران)
اصغر طاهرزاده

تقبیح ازدواج مكرر

8- اسلام پیوند ازدواج را به عنوان پیوندی پایدار مورد توجه قرار می‌دهد و زنان و مردانی كه این پیوند مقدس را به اندك بهانه‌ای می‌شكنند مورد نكوهش قرار می‌دهد. پیامبرخدا(ص) می‌فرمایند: «تَزَوَّجُوا وَ لا تَطَلِّقُوا، فَاِنَّ اللهَ لا یُحِبُّ الذَّوّاقینَ وَ لاَ الذَّوّاقات»(127) ازدواج كنید و طلاق مدهید، كه خداوند زنان و مردانی كه مكرر ازدواج كنند دوست ندارد.
9- در رعایت حقوق زنان در امور خودشان، پیامبرخدا(ص) می‌فرمایند: «اَلثَّیِّبُ اَحَقُّ بِنَفْسِها مِنْ وَلِیِّها وَ الْبِكْرُ یَسْتَأْذِنُها اَبُوها فِی نَفْسِها وَ اِذْنُها صُماتُها»(128) زن به اظهار نظر در كار خویش، بر ولیّ‌اش مقدم است، و پدر دختر باید در بارة امور دختر از خود او اجازه بگیرد و اجازة دختر، سكوت است.
10- فمینیسم آنچنان به افراط‌گری افتاده كه حاصل آن امروزه همجنس‌بازی است، به طوری كه زنان همجنس‌باز یكی از افتخاراتشان را شوهرنكردن می‌دانند و اگر خانواده در بستر دینی و طبیعی خود قرار نگیرد و الگوهای دینی مدّ نظر اعضاء خانواده نباشد، این خطر به صورت‌های مختلف در خانواده‌های ما نیز ظاهر خواهد شد.
در روایت هست: زنی به محضر امام‌صادق(ع) آمد و اظهار داشت، كه ازدواج نكرده است. امام(ع) علت را پرسیدند. آن زن، این كار را نوعی فضل و مباهات عنوان كرد. امام(ع) با نكوهش به او فرمودند: «اَنْصِرْفِی فَلَوْ كانَتْ ذلِكَ فَضْلاً لَكانَتْ فاطمه(س) اَحَقُّ بِذلِكَ مِنْك، اِنَّهُ لَیْسَ اَحَدٌ یَسْبِقُها اِلَی‌الْفَضْلِ»(129) از این فكر منصرف شو كه این كار را فضل بدانی، اگر این كار فضل بود فاطمه(س) به این شایسته‌تر بود كه شوهر نكند، چرا كه هیچ‌كس در برخورداری از فضل به پایة او نمی‌رسد.