تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 6
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یوسف آیه 50

(50) وَقَالَ الْمَلِکُ ائْتُونِی بِهِ فَلَمَّا جَآءَهُ الرَّسُولُ قَالَ ارْجِعْ إِلَی‏ رَبِّکَ فَسْئَلْهُ مَا بَالُ النِّسْوَةِ الَّتِی قَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ إِنَّ رَبِّی بِکَیْدِهِنَّ عَلِیمٌ‏
ترجمه: و پادشاه گفت: او را نزد من آورید، پس چون فرستاده‏ی شاه نزد وی آمد (یوسف) گفت: نزد آقای خود برگرد و از او بپرس که ماجرای آن زنانی که دستانشان را بریدند چه بود؟ همانا پرودگار من به حیله آنان آگاه است.
نکته‏ها:
یوسف علیه السلام با تعبیر خواب پادشاه و ارائه برنامه‏ای سنجیده، آن هم بدون توقع و قید و شرطی، ثابت کرد که او یک مجرم وزندانی عادی نیست، بلکه انسانی فوق‏العاده وداناست.
وقتی فرستاده‏ی شاه به سوی یوسف آمد، فوراً از خبر آزادی استقبال نکرد، بلکه درخواست کرد که پرونده سابق دوباره بررسی شود، زیرا او نمی‏خواست مشمول عفو شاهانه شود، بلکه می‏خواست بی‏گناهی وپاکدامنی او ثابت شود و به شاه بفهماند که در رژیم او تا چه اندازه فساد و بی‏عدالتی حاکم شده است.
شاید یوسف به خاطر رعایت احترام عزیز مصر، از همسر او نام نبرد و اشاره به مجلس میهمانی کرد. (قطّعن ایدیّهنّ)
در حدیث می‏خوانیم که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: از صبر یوسف در شگفتم که هرگاه عزیز مصر نیاز به تعبیر خواب پیدا کرد نگفت: تا از زندان آزاد نشوم نمی‏گویم، امّا همین که خواستند او را آزاد کنند بیرون نیامد تا رفع تهمت شود.**تفسیر اطیب‏البیان.***
پیام‏ها:
1- مغزهایی که کشور بدانها احتیاج دارد و زندانی هستند، اگر مرتکب جنایتی نشده‏اند، باید با کمک دولت آزاد شوند. (قال الملک ائتونی به)
2- آزادی به هر قیمتی ارزش ندارد، اثبات بی‏گناهی مهمتر از آزادی است. (ارجع الی ربّک فسئله)
3- یوسف اول ذهن مردم را پاک کرد، بعد مسئولیت پذیرفت. (مابال النّسوة)
4- دفاع از آبرو و حیثیت، واجب است. (ما بال النّسوة)
5- زندانی که علیرغم آزادی، پیشنهاد بررسی پرونده را می‏دهد، پاک است. (فسئله)
6- در توطئه‏ی حبس یوسف، تمام زنان نقش داشته‏اند. (کیدهن)
7- یوسف در پیامش به پادشاه، به او گوشزد کرد که بعد از آزادی، وی را ربّ و مالک خود نخواهد دانست و خود را بنده‏ی او نمی‏داند، بلکه خدا را ربّ خود می‏داند. (انّ ربّی بکیدهن علیم)