تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 6
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نحل آیه 84

(84) وَیَوْمَ نَبْعَثُ مِن کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیداً ثُمَّ لَا یُؤْذَنُ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ وَ لَا هُمْ یُسْتَعْتَبُونَ‏
ترجمه: و(یاد کن) روزی را که از هر اُمّتی شاهدی برانگیزیم، سپس به کسانی که کفر ورزیدند اجازه (هیچ کلامی) داده نخواهد شد وآنها برای عذرخواهی فراخوانده نمی‏شوند.
نکته‏ها:
در قرآن بارها، سخن از گواهانِ قیامت مطرح شده است؛ پیامبران، فرشتگان، اولیای خدا، زمین واعضای بدن، از گواهان آن روز هستند. امام صادق علیه السلام فرمودند: برای هر امّت و زمانی، امامی هست که مردم با او محشور می‏شوند.**تفسیر مجمع‏البیان.*** و امام باقر علیه السلام در ذیل آیه فرمودند: «نحن الشهود علی هذه الامة» همانا ما شاهدان بر این امّت هستیم.
با آنکه خداوند همه‏جا حاضر وبه همه‏چیز آگاه است، ولی وجود گواهان متعدد، عامل پیدایش تقوا وحیا برای مؤمنان و وسیله‏ی رسوایی بیشتر مجرمان است.
شرط شهادت و گواهی، علم و آگاهی همراه با عدالت است. بنابراین اولیای خدا که در قیامت شاهد بر ما هستند باید در دنیا، بر کار ما ناظر بوده و اعمال ما بر آنها عرضه شود و این همان عقیده ماست که به گفته روایاتِ متعدد وآیه‏ی مبارکه (سیری اللَّه عملکم و رسوله و المؤمنون)**توبه، 105. 2. سبأ، 31. 3. صافات، 29.*** هر هفته، اعمال ما به امام زمان علیه السلام عرضه می‏شود. و بدون این عقیده، آیاتِ «شهادت» و گواهی در قیامت، قابل توجیه نیست. چگونه کسی که از اعمال ما خبر ندارد یا عدالت ندارد، در قیامت گواهی بدهد.
کلمه‏ی «استعتاب» از عتاب است، یعنی گنهکار از صاحبِ حق، طلب عتاب و سرزنش می‏کند تا بدین وسیله قهرش فرو نشیند و رضایت دهد.
در دنیا هم می‏توان توبه کرد، هم عذرخواهی و هم جبران نمود، اما در قیامت نه جای توجیه است، نه تعذیر، نه تدارک:
اما توجیه مردود است، چون وقتی که بعضی از دوزخیان به گروه دیگری می‏گویند: (لولا انتم لکنّا مؤمنین)***** اگر شما نبودید ما مؤمن بودیم، خطاب می‏رسد: (بل لم تکونوا مؤمنین)***** بلکه خود شما اهل ایمان آوردن نبودید.
اما تدارک گناه مردود است، چون وقتی از خداوند می‏خواهند؛ (فارجعنا نعمل صالحاً)**سجده، 12. 5. مؤمنون، 100. 6. سجده، 14. ***ما را به دنیا بازگردان تا کار شایسته‏ای انجام دهیم، پاسخ می‏شنوند: (کلا انها کلمة هو قائلها)*****، (فذوقوا بما نسیتم)*****
واما عذرخواهی مردود است، چرا که قرآن می‏فرماید: (ولایؤذن لهم فیعتذرون)**مرسلات، 36. ***اجازه نمی‏یابند که عذرخواهی کنند.
پیام‏ها:
1- گواه هر قومی، از خودشان است تا حجّت بر آنها تمام شود. (من کل امة شهیداً)
2- خدا در میان هر قومی ودر هر زمانی، برمردم حجّت وشاهد دارد. (من کل‏امّة شهیداً)
3- در دادگاه الهی، حساب و کتاب و گواه و شهادت مطرح است. (شهیداً)
4- با وجود شاهد و حجّت، دیگر عذرتراشی و توجیه، یا رضایت طلبی معنا ندارد. (لایؤذن ... لا هم یستعتبون)