تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 6
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نحل آیه 36

(36) وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللَّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّغُوتَ فَمِنْهُم مَّنْ هَدَی اللَّهُ وَمِنْهُم مَّنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلَلَةُ فَسِیرُواْ فِی الْأَرْضِ فَانظُرُواْ کَیْفَ کَانَ عَقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ‏
ترجمه: وهمانا ما در میان هر اُمّتی پیامبری را برانگیختیم (تا به مردم بگویند) که خدا را بپرستید و از طاغوت (و هر معبودی جز خدا) دوری نمایید، پس گروهی از مردم کسانی هستند که خداوند هدایتشان کرده و بعضی از آنان گمراهی بر آنان سزاوار است، پس در زمین سیر و سفر کنید، تا ببینید که پایان کار تکذیب کنندگان چگونه بوده است؟
نکته‏ها:
کلمه‏ی «اُمّة» از ریشه‏ی «اُمّ» به معنای چیزی است که دیگری را به خود ضمیمه می‏کند. به هر جماعتی که دارای نوعی وحدت و اشتراک باشند، امّت گفته می‏شود. این کلمه 64 بار در قرآن آمده است.
کلمه‏ی «طاغوت» برای مبالغه‏ی طغیان بکار می‏رود. در قرآن به شیطان، ستمگران و مستکبران و بت‏ها، که مایه‏ی طغیان و نافرمانی خدا هستند، «طاغوت» گفته شده است. این کلمه جمع بسته نمی‏شود و هم در مورد مفرد بکار می‏رود (یکفر بالطاغوت) و هم در مورد جمع (اولیائهم الطاغوت)
خداوند اسباب هدایت را برای همه مردم فرستاده است، (بعثنا فی کلّ رسولاً) امّا گروهی می‏پذیرند و هدایت می‏یابند. (فمنهم من هدی اللَّه) و گروهی انکار می‏کنند و گمراه می‏شوند. (منهم من حقت علیه الضلالة) پس هدایت از اوست ولی گمراهی از ماست.
مثال جالب: زمین که به دور خورشید می‏چرخد، همواره بخشی از آن رو به خورشید و روشن است و بخشی پشت به خورشید و تاریک است. می‏توان گفت: هر نوری که زمین دارد از خورشید است، اما هر تاریکی که زمین دارد از خود اوست.
به هر حال خداوند، ضلالت را به خود نسبت نمی‏دهد، مگر آنکه انسان خود زمینه‏ی آن را فراهم کرده باشد، مانند آیه‏ی (یضّل‏اللَّه الظالمین) خداوند ستمگران را گمراه می‏کند وآیه‏ی (ومایضلّ به الاّ الفاسقین) خداوند جز فاسقان را گمراه نمی‏کند.
پیام‏ها:
1- بعثت پیامبران، مخصوص نژاد و منطقه و قبیله‏ی خاصی نبوده است. (بعثنا فی کلّ امّة رسولاً)
2- دعوت به توحید و دوری از طاغوت، در رأس برنامه پیامبران بوده است. (اعبدوا اللَّه واجتنبوا الطاغوت)
3- خداپرستی با پذیرش سلطه‏ی طاغوت‏ها و ستمگران، نمی‏سازد. (اعبدوا اللَّه واجتنبوا الطاغوت)
4- با عبادت و اتصال به خداوند، انسان قدرت مبارزه با طاغوت‏ها، پیدا می‏کند. (اعبدوا اللَّه واجتنبوا الطاغوت)
5- خداوند به انسان در انتخاب راه، اختیار داده است. (فمنهم من‏هدی... ومنهم‏من حقّت...)
6- سیر و سفر باید عبرت‏آموز باشد. (سیروا ... فانظروا)
7- تاریخ قانونمند است و سنت‏های حاکم بر جامعه و تاریخ، ثابت. (سیروا... فانظروا... عاقبة المکذبین)
8- قرآن، مردم را به جهانگردی هدفدار دعوت کرده است. (سیروا... فانظروا)