تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 6
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره نحل آیه 72

(72) وَاللَّهُ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَجاً وَجَعَلَ لَکُم مِّنْ أَزْوَجِکُم بَنِینَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَکُم مِّنَ الطَّیِّبَتِ أَفَبِالْبَطِلِ یُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ یَکْفُرُونَ‏
ترجمه: و خداوند از جنس خودتان همسرانی برایتان قرار داد و از همسرانتان برای شما فرزندان و نوادگانی قرار داد و از پاکیزه‏ها شما را روزی داد، پس آیا (باز هم) به باطل ایمان می‏آورند و به نعمت الهی کفر می‏ورزند؟.
نکته‏ها:
در تفسیر طبری می‏خوانیم که کلمه‏ی «حفدة» به داماد، فرزند، نواده و حتی اعوان و خدمه و فرزندی که همسر از شوهر دیگر داشته، گفته می‏شود، در تفسیر المیزان آمده که «حفدة» جمع «حافد» به معنای سرعت در عمل است و چون نزدیکان، سریع‏تر به کمک والدین می‏شتابند، به آنها حفده گفته می‏شود.
سؤال : چرا در این آیه نام پسران آمده، ولی نام دختران نیامده است؟
پاسخ: ممکن است مراد از «بنون» پسران و دختران هر دو باشند، و ممکن است دختران مصداق طیبات باشند که در آیه آمده است، چنانکه در آیه‏ی 26 سوره‏ی نور می‏فرماید: (الطیبات للطیبین) و ممکن است با وجود کلمه‏ی «حفدة» که به معنای نوه‏ی دختری است، نیازی به نام دختر نباشد.
پیام‏ها:
1- همسر و فرزند، از نعمت‏های الهی است. (همسر وسیله آرامش و فرزند مایه امید است) (واللَّه جعل لکم... ازواجاً ...بنین)
2- از الطاف و حکمت‏های الهی، سنخیت میان زن و شوهر است. (جعل لکم من انفسکم)
3- ازدواج، یک برنامه‏ی مدبرانه الهی است. (واللَّه جعل ...ازواجاً)
4- خداوند، هم نیازهای روحی و روانی را تأمین می‏کند. (من انفسکم ازواجاً... بنین و حفدة) و هم نیازهای مادی را. (رزقکم من الطیبات)
5- از الطاف حکیمانه الهی، دل‏پسند بودن رزق اوست. (رزقکم من الطیبات)
6- ترک ازدواج و جلوگیری از فرزند و تحریم حلال‏های الهی، باطل‏گرایی و کفران نعمت است. (افبالباطل یؤمنون و بنعمة اللَّه هم یکفرون)
7- با وجود همسر و رزق حلال، زنا و حرام‏خواری، کفران نعمت الهی است. (بنعمة اللَّه هم یکفرون)
8- انسان میل به ماندگار شدن خود، یا یادگارهای خود دارد. (جعل لکم من ازواجکم بنین و حفدة)
9- ابتدا با بیان نعمت‏ها و الطاف، مخاطب خود را آماده کنید، سپس از او انتقاد کنید. (جعل لکم من انفسکم... ازواجکم... و رزقکم ... أفبالباطل یؤمنون)